امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264073
۱۱۳۱
۱
۰
نسخه چاپی
سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

پزشک وظیفه دارد به پنج پرسش ضروری بیمار پاسخ دهد

مطابق استانداردهای بین المللی هر فردی که به پزشک مراجعه می کند حق دارد پنج پرسش را بپرسد و پزشک وظیفه دارد به این پرسش های ضروری پاسخ دهد

پزشک وظیفه دارد به پنج پرسش ضروری بیمار پاسخ دهد
 

به گزارش حقوق نیوز به گفته سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مطابق استانداردهای بین المللی هر فردی که به پزشک مراجعه می کند حق دارد پنج پرسش را بپرسد و پزشک وظیفه دارد به این پرسش های ضروری پاسخ دهد.

ایرج حریرچی که روز دوشنبه در شصت و ششمین نشست خبری وزارت بهداشت شرکت کرده بود اظهار داشت: پنج پرسش بیمار از پزشک شامل این است که آیا واقعا این اقدام و تجویز شما ضروری است؟ سوال دوم این است که خطرات و عوارض جانبی این اقدام چیست؟ سوم اینکه اگر این اقدام را انجام ندهم چه می شود؟
وی گفت: سوال چهارم که افراد باید از پزشک بپرسند این است که این اقدام چقدر هزینه دارد و آیا روش ارزانتری هست؟ سوال پنجم نیز این است که آیا روش دیگری هست که ساده تر و کم خطرتر باشد.

وی گفت: یک سوال هم هست که پزشک باید از فرد بپرسد و آن این است که سوال دیگری ندارید و تا هر زمان فرد سوال داشته باشد باید جواب دهد این استاندارد در برخی ایالتهای آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اجرا می شود.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: رسانه ها بازوی اطلاع رسانی نظام سلامت هستند و باید حقوق مردم را به مردم معرفی کنند، در بسیاری از کشورهای دنیا کلمه ویزیت به معنای معاینه بیمار وجود ندارد و بلکه به جای آن از کلمه مشاوره استفاده می شود، معنای آن این است که پزشک باید به عنوان مشاور به پرسش های مراجعه کنندگان پاسخ دهد و در برخی کشورها این مکالمات مکتوب می شود و پزشک امضا می کند تا مشخص شود وظیفه خود را انجام داده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش موارد ضرب و جرح پرستاران و پرسنل بیمارستانی گفت: این مسئله یکی از مشکلات بیمارستان های کشور است و متأسفانه هر وقت اتفاق ناگواری برای یک نفر می افتد عده زیادی از خانواده و فامیل او در بیمارستان حاضر می شوند و تصور می کنند اگر این کار را نکنند نسبت به فرد بیمار بی وفایی کرده اند و در مواردی بین این افراد و پرسنل بیمارستانی نزاع و دیگری رخ می دهد.
حریرچی گفت: برخی رسانه ها تصور می کنند اگر این درگیری ها رسانه ای شود، به روند رسیدگی به شکایات کمک می کند و به نفع کادر درمانی است اما همیشه این طور نیست و در مواردی که لازم باشد وزارت بهداشت با شکایت از افراد خاطی موضوع را پیگیری می کند.

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره انجام آزمون وسع برای دریافت وجه از بیمه شدگان طرح بیمه رایگان سازمان بیمه سلامت گفت: این کار قانونی است و بر اساس ماده 72 قانون برنامه توسعه باید انجام شود، متأسفانه بعد از اجرای طرح تحول سلامت و بیمه رایگان افرادی که بیمه نداشتند، برخی افراد با وجود توان مالی خودشان را از صندوق های بیمه دیگر به سازمان بیمه سلامت منتقل کردند و بار مالی این سازمان را افزایش دادند.
حریرچی گفت: متأسفانه سازمان بیمه سلامت با کسری بودجه و مشکلات مالی جدی رو به روست و بودجه مصوب این سازمان در سال آینده از هزینه های سال 96 این سازمان کمتر است، در حالی که این سازمان همین امسال با کسری بودجه جدی مواجه است و سال آینده حتی اگر تعرفه های پزشکی افزایش پیدا نکند و تورم هم نداشته باشیم، افزایش روند سالمندی و افزایش حدود یک میلیون و 200 هزار نفری جمعیت، هزینه های این سازمان را افزایش می دهد و هر سال حتی بدون افزایش جمعیت و تورم هزینه های سازمان بیمه بین سه تا هفت درصد بیشتر می شود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزا در کشور گفت: از نظر آنفلوانزای فصلی و انسانی امسال هیچ تفاوتی با سال های گذشته نداشتیم اما ار نظر بروز آنفلوانزای پرندگان در بین پرندگان وحشی و مرغداری ها وضعیت متفاوت بوده و موردی بوده است که در این مورد سازمان دامپزشکی به عنوان متولی و مسئول اطلاع رسانی می کند.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اینکه آیا وعده پرداخت کارانه و اضافه کار معوقه پرستاران و کادر بیمارستانی تا نیمه اول سال 96 اجرا شد، توضیح داد: متأسفانه به علت اینکه هنوز سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت معوقات خود را پرداخت نکرده اند، این کار انجام نشده است، البته هنوز تا پایان سال چند هفته ای وقت هست و معمولا بخش زیادی از کارهای عقب مانده و به خصوص کارهای مالی در مدت باقیمانده انجام می شود.
وی گفت: قرار بود سازمان تأمین اجتماعی حدود پنج هزار میلیارد تومان از بدهی معوقه را پرداخت کند که منتظر وصول این طلب هستیم و اگر انجام شود بخشی از بدهی معوقه کارکنان که از کارانه و اضافه کار باقیمانده است، پرداخت می شود.
حریرچی افزود: اصل حقوق پرستاران و کادر بیمارستانی با حداکثر یک ماه تأخیر پرداخت شده است، مشکل در پرداخت کارانه و اضافه کار است که هنوز با تاخیر در پرداخت ها مواجه هستیم، البته اینکه گفته می شود، ضرایب پرداختی اضافه کار را تغییر داده ایم که پرداختی به پرسنل کم شود صحت ندارد.
معاون کل وزارت بهداشت گفت: اینکه کارکنان بیمارستان ها مطالبات خود را می خواهند کاملا حق آنان است و نه فقظ مطالبات کارانه و اضافه کار تا شهریور بلکه حتی اگر مطالبات پاییز و زمستان را هم بخواهند حق آنان است و ما به خاطر تأخیر در پرداخت ها شرمنده آنان هستیم.
وی تآکید کرد: البته این موضوع برای جمعیت کوچکی نیست و صحبت از پرداخت مطالبات برای بیش از 400 هزار نفر کارکنان وزارت بهداشت است که هر کدام بر اساس قراردادی که با وزارت بهداشت دارند، مطالباتی دارند که باید به خصوص در ماه پایانی سال پرداخت شود.
وی گفت: در مورد عقب ماندگی پرداختی های کارکنان وزارت بهداشت البته وضعیت همه دانشگاه های علوم پزشکی یکسان نیست، برخی جلوتر هستند و برخی عقب ماندگی بیشتری دارند و علت اصلی این تأخیر نیز تأخیر در پرداخت بیمه ها به وزارت بهداشت است.
حریرچی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا قرار است تعرفه های پزشکی سال 97 مطابق قانون قبل از عید اعلام شود، گفت: اقدامات لازم برای تعیین و اعلام تعرفه های پزشکی در شورای عالی بیمه انجام شده است ولی در 20 سال گذشته به جز سال گذشته سابقه نداشته که این قانون اجرا شود و تعرفه های پزشکی قبل از شروع سال ابلاغ شود و امسال نیز باید ببینیم که اوضاع به چه سمتی پیش می رود.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی همچنان در بیمارستان های تأمین اجتماعی برای بیمه شدگان غیر این سازمان برای زایمان طبیعی هزینه دریافت می شود گفت: مسئولیت سیاست گزاری نظام سلامت با وزارت بهداشت است و سازمان تأمین اجتماعی نیز باید از این سیاست تبعیت کند و با توجه به اهمیت سلامت مادران، نوزادان و زایمان ایمن، لازم است که سازمان تأمین اجتماعی و بقیه نهادهای عمومی که بیمارستان دارند، زایمان طبیعی را برای همه مراجعان به صورت رایگان انجام دهند.
وی گفت: سیاست وزارت بهداشت برای رایگان شدن زایمان طبیعی باشد که میزان سزارین در کشور به کمتر از 50 درصد برسد و اکنون سالانه حدود 600 هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان در بیمارستان های دولتی انجام می شود و از سازمان تأمین اجتماعی نیز انتظار داریم این سیاست را اجرا کند البته در قانون بودجه سال آینده در این مورد مصوبه ای وجود دارد که اگر شورای نگهبان تأیید کند، اجرای آن را پیگیری می کنیم.
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره رایگان شدن خدمات درمان ناباروری که هفته گذشته معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه برای سال 97 اعلام کرد گفت: در مورد رایگان شدن خدمات درمان ناباوری هنوز با توجه به اینکه بودجه سال 97 ابلاغ نشده نمی توانیم دقیق اظهار نظر کنیم و منتظر ابلاغ بودجه سال آینده هستیم.
وی گفت: تردیدی نیست که با توجه به افزایش ناباروری به علت افزایش سن در کشور سیاست وزارت بهداشت و دولت حمایت از هزینه های درمان ناباروری است و اما این کار باید بر اساس یک دستورالعمل و مقرراتی انجام شود که مشخص شود، چه نوع خدماتی پوشش داده شود و برای چند بار که برای مشخص شدن این موارد باید میزان بودجه درمان ناباروری به طور دقیق مشخص باشد.
حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت استفاده از مکمل ها اشاره کرد و گفت: مکمل های غذایی دارو نیستند اما استفاده بی جا و غیر ضروری آنها و به خصوص خودسرانه و بیش از حد آنها می تواند خطرآفرین باشد و کاهی تداخل مکمل های غذایی می تواند خطرناک باشد.
وی گفت: به طور کلی به جز مکمل های ورزشی، مکمل های غذایی به دو دسته ویتامین ها و املاح تقسیم می شوند و در صورتی که فردی رژیم غذایی متنوع و متعادل داشته باشد و از همه مواد غذایی اعم از سبزی و میوه، لبنیات و پروتئین ها به خصوص گوشت سفید استفاده کند، نیاز چندانی به استفاده از مکمل ندارند.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: البته برخی گروه های خاص در مواقعی از زندگی به مکمل نیاز دارند که وزارت بهداشت در شبکه بهداشتی کشور به برخی از این نیازها توجه کرده است به عنوان مثال در دوران بارداری، شیردهی، در دوران نوجوانی و بلوغ و در مواردی در سنین جوانی و بعد سالمندی یکسری مکمل ها خاص برای هر یک از ای دوره ها نیاز است و باید استفاده شود.
وی گفت: هم اکنون در شبکه بهداشتی کشور قطره مولتی ویتامین و آهن برای نوزادان از چهار روزگی تا 24 ماهگی و برای مادران باردار قرص آهن،اسید فولیک و یدوفولیک از هفته 16 بارداری تا سه ماه پس از بارداری به طور رایگان توزیع می شود و قرص آهن نیز برای دختران 12 تا 18 ساله با همکاری وزارت آموزش و پرورش در مدارس توزیع می شود.
حریرچی افزود: یکی از مهمترین ویتامین هایی که به علت زندگی امروزی و داشتن پوشش با کمبود شدید آن مواجه هستیم، ویتامین D است که برای جبران آن قرص ویتامین D با دوز 50 هزار واحد هم اکنون برای دختران و پسران به صورت هر ماه یک عدد به طور رایگان توزیع می شود و توصیه می کنیم افراد 19 تا 29 سال و افراد 30 تا 59 سال و سالمندان 60 سال به بالا نیز این میزان دوز از ویتامین D را هر ماه مصرف کنندو قرار است در آینده نزدیک توزیع مکمل روی برای کودکان 6 ماهه تا 24 ماهه نیز شروع شود.
وی تآکید کرد: ارزش مواد غذایی به گران بودن آنها نیست در مورد مکمل های غذایی نیز مکمل های ساخت داخل متناسب با نیاز مردم ایران تولید می شود و هیچ نیازی به استفاده از مکمل های گرانقیم خارجی وجود ندارد، اینکه افرادی خودسرانه مکمل امگا 3 مصرف می کنند یا می گویند انرژی نداریم باید مکمل استفاده کنیم اشتباه و خطرناک است.
حریرچی افزود: بر اساس آمار سال 95 مردم ایران در سال گذشته حدود 1320 میلیارد تومان برای خرید مکمل هزینه کردند که 900 میلیار تومان آن برای مکمل خارجی و 420 میلیارد تومان آن برای مکمل ایرانی بوده است، حدود 270 میلیارد تومان نیز مکمل قاچاق به طرق مختلف از جمله سوغاتی در کشور مصرف شده است.
وی گفت: بر اساس این آمار سال گذشته حدود 1570 میلیارد تومان برای مکمل در کشور هزینه شده است، یعنی سرانه هر ایرانی در سال حدود 20 هزار تومان است، البته برخی هیچ مکملی مصرف نمی کنند و برخی بیش از حد نیاز و بیشتر مکمل خارجی مصرف می کنند
حریرچی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره تبلیغات مکمل های جنسی گفت: این نوع مکمل ها اکثرا در بازارهای غیر قانونی توزیع می شوند، وظیفه وزارت بهداشت آگاه سازی مردم است که به سمت این مکمل ها و تبلیغات آنها نروند چون خطرناک است و از طرف دیگر با همکاری نیروی انتظامی، پلیس فتا و صنوف با این موارد برخورد می کنیم.
وی گفت: البته مواردی وجود دارد که فردی به علت بیماری و با تجویز پزشک از یک نوع مکمل استفاده می کند که در این صورت مکمل مورد نظر به صورت قانونی در شبکه داروخانه ای کشور وجود دارد.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره تعداد مراکز غربالگری سرطان گفت: چون این مراکز در حال ساخت هستند، تعداد دقیق آنها را نمی دانم اما از نظر شیوع و بروز سرطان تفاوت فاحشی بین استان های مختلف کشور نیست و شیوع این بیماری در بازه بین 5 تا 15 و حداکثر 24 مورد در صدهزار نفر است که از متوسط آمارهای جهانی بیشتر نیست.
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات وزارت بهداشت در تعطیلات نوروز گفت: وزارت بهداشت از جمله معدود دستگاه هایی است که در ایام نوروز کارش بیشتر می شود و به خصوص در شهرهای توریستی، سیاحتی و زیارتی که مردم بیشتر مسافرت می کنند، کار کارکنان بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت در این ایام بیشتر می شود.
وی افزود: در مورد محصولات غذایی غیر بهداشتی در این ایام با جدیت نظارت می شود و اگر ماده غذایی غیر بهداشتی باشد حتما با متخلفان آن برخورد می شود، در مواردی مسقیم مرکز متخلف را تعطیل می کنیم و در مواردی پرونده را به مراجع قضایی می فرستیم. گاهی ممکن است تولید یک محصول و حتی گاهی کل تولیدات یک کارخانه متوقف شود و در این برای مردم اطلاع رسانی بیشتری خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تعداد بیمارستان های نیمه کاره وزارت بهداشت گفت: هم اکنون کار ساخت حدود 39 هزار تخت بیمارستانی در وزارت بهداشت در حال انجام است، شهرهایی داریم که با جمعیت بالای برخی مراکز استان ها حتی 100 تخت بیمارستانی ندارند و نمونه های آن در استان تهران و البرز وجود دارد.
وی گفت: اولویت وزارت بهداشت تکمیل بیمارستان هایی که پیشرفت فیزیکی بالای 70 یا 80 درصد دارند زیرا بودجه ها محدود است و اگر بخواهیم بودجه های عمرانی را مساوی تقسیم کنیم همه این بیمارستان ها با تاخیر ساخته می شوند.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید