امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277691
۴۲۳
۱
۰
نسخه چاپی

مراقب کاهش اعتماد به نفس تان در شبکه های اجتماعی باشید

مراقب کاهش اعتماد به نفس تان در شبکه های اجتماعی باشید

رابطه شبکه های اجتماعی و اعتماد به نفس

متاسفانه در یک دیدگاه کلی به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در کاهش میزان اعتماد به نفس افراد دارد.

نتایج تحقیقات نشان می دهد «هر چه افراد زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی صرف کنند، بیشتر در باره خود و ظاهر‌شان وسواس و حساسیت نشان می‌دهند!»

روزانه، میلیون‌ها تصویر روی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و بین دوستان به اشتراک گذاشته می‌شود که بیشتر آنها خود واقعی فرد نیست و فقط بخش زیبای زندگی آن‌هاست! تازه آن هم تصاویر دستکاری شده با امکانات گوناگون!

به بیان دیگر، فرد تلاش می‌کند «آنچه که نیست» را به نمایش بگذارد تا آنچه در واقعیت هست. این یعنی نارضایتی و عدم اعتماد به نفس از واقعیت موجود و تلاش برای بودن بر اساس نظرات، خواسته‌ها، باورها و خوشایند دیگران!

آمارهای یک تحقیق نشان می‌دهد ۶۴ درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی(به ویژه اینستاگرام و به خصوص زنان) با دیدن عکس‌ها و تصاویر دست‌کاری شده از خود و ظاهرشان احساس بدی پیدا کرده، ناامید و افسرده شده‌اند.

مراقب کاهش اعتماد به نفس تان در شبکه های اجتماعی باشید

علت کاهش اعتماد به نفس در شبکه های اجتماعی

می‌دانیم که ما انسان‌ها پیوسته خود را با دیگران مقایسه می‌کنیم و جایگاه خود را نسبت به آن‌ها می‌سنجیم. کافی است خانه‌ی کسی را ببینید یا از حقوق ماهیانه‌ی او خبردار شوید. احتمالاً اولین کاری که خواهید کرد این است که خانه‌ی خود یا حقوق خود را با او مقایسه می‌کنید.

این مقایسه‌ها در حوزه‌های دیگر، مثلاً زیبایی چهره و تناسب اندام هم انجام می‌شوند.

از طرفی این را هم می‌دانیم که کاربران شبکه‌های اجتماعی،‌ معمولاً جنبه‌های مثبت و دوست‌داشتنی زندگی خود را بیشتر در این شبکه‌ها منعکس می‌کنند. پس به نظر می‌رسد وقتی کسی زندگی واقعی خود را در شبکه‌های اجتماعی با بخش مثبت‌تر زندگی دیگران مقایسه می‌کند، اعتماد به نفسش کاهش یابد.

اگر در کل احساس می کنید که حال روحی تان خوب نیست و خلق و خوی مناسبی ندارید، سراغ شبکه های اجتماعی نروید. امروزه بسیاری از جوان ها اگر روحیه خوبی نداشته باشند، سراغ اینترنت و شبکه های اجتماعی می روند، اما واقعیت این است که این کار به احتمال زیاد حال آنها را بدتر می کند، در واقع چند مطالعه در کشورهای مختلف جهان نشان داده، گرایش به شبکه های اجتماعی می تواند اعتمادبه نفس افراد را بگیرد و جالب اینکه این مسئله در افرادی که تعداد دوستان بیشتری در این شبکه های اجتماعی دارند، بیشتر است.

اما چرا؟ این مطالعات نشان داده، مراجعه به این سایت ها رفتار خودتخریبی و خودآزاردهنده (مثل مقایسه های منفی) را در افراد تشدید می کند. درواقع در اینگونه سایت ها این احساس به افراد دست می دهد که دیگران شادتر از آنها هستند و این باعث سرخوردگی و واکنش های نامناسب در فرد می شود. دکتر سوزان چندلر، از مرکز روانپزشکی ویسکانسین می گوید: معمولا در چه زمانی به شبکه های اجتماعی سر می زنید؟ یا در خانه در حالی که کاری برای انجام ندارید یا در محل کار، وقتی خسته هستید یا...در کل در شرایط تفریح نیستید. آن وقت می بینید عکس هایی از سفر، تفریح، شادی و... خب طبیعی است در این حالت احساس خوبی پیدا نمی کنید و دیدتان نسبت به خودتان منفی می شود، بیشتر افراد این را فراموش می کنند که خیلی ها تنها لحظات خوب زندگی خود را به اشتراک می گذارند و از لحظات مشکل و سخت چیزی نمی گویند.

 

  • منبع
  • بیتوته
  • متمم

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید