امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280436
۳۲۵
۱
۰
نسخه چاپی

آیا موارد استفاده از شماره شبا را می دانید؟

اصطلاح شبا طی سال‌های گذشته در سیستم بانکی ایران رواج یافته و بسیاری از ما بدون این‌که اطلاعات چندانی درباره‌ی شبا داشته باشیم از آن استفاده می‌کنیم.

شماره شبا

شماره شبا

شبا مخفف شبکه بانکی ایران است. شبا یک استاندارد ملی است که در چارچوب استاندارد جهانی IBAN و با هدف یکپارچه سازی حساب‌ های بانکی تعریف شده‌ است. بانک‌ها از شیوه‌های متفاوتی برای شماره‌گذاری حساب‌های مشتریانشان استفاده می‌کنند و به همین دلیل انتقال پول بین بانک های گوناگون، دردسرساز می شود. برای جابجایی پول بین بانکی به یک فرمت یکپارچه نیاز است. هر حساب بانکی دارای یک شناسه یکتاست که در ایران با نام شبکه بانکی ایران یا به‌طور اختصار شبا شناخته می‌شود. این شماره در ایران با IR شروع شده و پس‌ از آن 24 رقم دیگر قرار می‌گیرد.

شماره شبا تمامی اطلاعات مربوط به حساب از جمله نام بانک، نوع حساب، شماره حساب و کشوری که حساب متعلق به آن می باشد را دارا می باشد و به همین دلیل در انجام تراکنش ها نیازی به وارد کردن این اطلاعات نخواهید داشت.

شبا به منظور تسهیل و استانداردسازی مبادلات بین بانکی و بین‌المللی بانک‌های کشور، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مطابق با استاندارد ISO 13616 تعریف و تبیین شده‌ است و برای نخستین بار در سایت بانک ملی ایران اجرا و عمومی شد. در تمام سامانه‌های پرداخت بین بانکی منحصراً از این نوع شماره حساب استفاده می‌شود.

هر شماره حساب بانکی، قابل تبدیل به یک شماره حساب شبا می‌باشد.

چارچوب کلی تعریف کد IBAN

طول کد IBAN در کشورهای مختلف، متفاوت است.

اما قواعد زیر باید بر اساس استاندارد ISO-13616 رعایت شود:

• دو حرف اول باید کشوری را مشخص کنند که حساب در آن باز شده است. همان‌طور که می‌دانید برای شبا در ایران از کد IR استفاده می‌شود. استاندارد دیگری به نام ISO-3166 وجود دارد که مشخص می‌کند نام هر کشور با چه حروفی مشخص شود. این نام‌ها همان‌هایی هستند که در نام‌گذاری دامین کشورها در وب هم استفاده می‌شود.

• بعد از دو حرف اول، یک عدد دو رقمی وجود دارد که صحت بقیه‌ی کد را کنترل می‌کند. بنابراین اگر در ثبت شماره شبا اشتباه کرده باشید، به احتمال زیاد این خطا مشخص شده و پول شما به اشتباه جابجا نخواهد شد.

• بقیه‌ی کد شبا می‌تواند با ارقام ۰ تا ۹ و نیز حروف A-Z و a-z ساخته شود و نباید طول آن از ۳۰ حرف بیشتر باشد. البته استاندارد، کشورها را مقید می‌کند که داخل قلمرو خود، تعداد ارقام کد را ثابت نگه دارند. ما در ایران از کد ۲۲ رقمی استفاده می‌کنیم که با افزودن دو رقم کنترل در نهایت به یک کد ۲۴ رقمی تبدیل می‌شود.

کاربرد شماره شبا

احتمالا سؤال مهم دیگرتان درباره موارد استفاده از شماره شبا است؛ اینکه کاربردهای شماره شبا چیست و از آن برای انجام چه کارهایی می‌توان استفاده کرد.

موارد استفاده از شماره شبا و کاربردهای اصلی آن عبارت‌اند از:

• انتقال وجه پایا و ساتنا (دو سامانه که مختص انتقال الکترونیکی وجه بین‌بانکی هستند و بدون شماره شبا امکان استفاده از آنها را نخواهید داشت)

• دریافت دستگاه کارت‌خوان یا پوز (POS)

• دریافت درگاه اینترنتی

شماره شبا

نحوه دریافت شماره شبا

برای دریافت شماره شبا راهکارهای مختلفی وجود دارد. ساده‌ترین راهکار آن است که با در دست داشتن شماره حساب خود، به درگاه اینترنتی بانک مدنظرتان مراجعه کنید و با واردکردن شماره حساب، شماره شبا را دریافت کنید. راهکار دیگر آن است که به یکی از شعبه‌های بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید و این شماره کاربردی را دریافت کنید.

البته احتمال دارد به شماره حساب خود دسترسی نداشته باشید یا نتوانید از خدمات اینترنتی بانک‌های کشور استفاده کنید. راهکار ساده‌تر دریافت شماره شبا با استفاده از شماره کارت است.

برای این کار لازم است از خدمات وب‌سایت‌هایی استفاده کنید که با ارائه شماره کارت، شماره شبا را در اختیار شما می‌گذارند چون در درگاه‌های اینترنتی بانک‌های کشور فقط با داشتن شماره حساب می‌توانید این کار را انجام بدهید و شماره کارت را قبول نمی‌کنند.

  • منبع
  • پاسخنامه
  • قبضینو
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید