امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280784
۱۶۵
۱
۰
نسخه چاپی

تحریک مغز حافظه را برای یک ماه تقویت می کند

دانشمندان کشف کرده‌اند که با تحریک بی‌خطر بخش‌هایی از مغز با کمک الکتریسیته می‌توان حافظه را برای حداقل یک ماه تقویت کرد.

تحریک مغز حافظه را برای یک ماه تقویت می کند

کارشناسان می‌گویند که داوطلبان در بازی‌های حفظ واژه‌ها، که حافظه «کاری» در میان‌مدت و طولانی‌مدت را محک زد، بهتر عمل کردند.

هنوز معلوم نیست که تاثیر عملی این یافته در زندگی روزمره چه خواهد بود.

اما تصور می‌شود کمک به افراد سالخورده برای فائق آمدن بر مشکلات حافظه، معالجه بیماری‌ها یا کمک به آمادگی برای امتحانات از جمله کاربردهای آن در آینده باشد.

دکتر رابرت راینهارت، از دانشگاه بوستون، این تکنیک تحریک مغز را «یک حیطه کاملا تازه برای معالجات بالقوه» توصیف کرد.

شرکت‌کنندگان در این آزمایش کلاه‌هایی مجهز به الکترودها سر کردند. یک جریان کنترل شده الکتریکی، که با احساسی مثل خارش یا قلقلک همراه است، برای تغییر دقیق امواج مغزی در مناطقی مشخص از مغز به کار گرفته شد.

داوطلبان برای چهار روز پیاپی روزانه ۲۰ دقیقه در این آزمایش شرکت کردند. در طول مطالعه آنها مجبور بودند فهرست کلماتی را به خاطر بسپارند و یک ماه بعد آنها را به یاد آورند.

دکتر راینهارت گفت که این روش «می‌تواند حافظه انتخابی را برای حداقل یک ماه تقویت کند.»

نتایج، که در نشریه «علوم اعصاب نیچر» چاپ شده، نشان داد داوطلبانی که در آغاز مطالعه در انجام بازی‌های حافظه در تقلا بودند بیشترین بهبود را تجربه کردند.

سیگنال‌های الکتریکی، ریتم فعالیت مغز – امواج مغزی – را در نواحی هدف گرفته شده تغییر داد.

دانشمندان فکر می‌کنند که چهار دور تحریک مغز در جریان فرآیندی که به «نوروپلاستیسیتی» (انعطاف‌پذیری عصبی) معروف است این الگوها را تقویت کرد و به بهبودی با دوام منجر شد.

دکتر راینهارت می‌گوید که انواع مختلف تحریک‌ها برای تقویت انواع مختلف حافظه لازم است. برای حافظه میان مدت برخی مناطق و برای حافظه بلند مدت مناطق دیگر تحریک می‌شود.

کلیه ۱۵۰ شرکت کننده در این مطالعه سالم بودند و از هیچ نوع مشکل مغزی رنج نمی‌بردند. سن آنها ۶۵ تا ۸۸ سال بود.

فراموشکاری با افزایش سن شدیدتر می‌شود، اما اینکه آیا این نوع تحریک مغزی در عالم واقع به این مشکل کمک می‌کند یا نه معلوم نیست.

خردسودگی (دمانس)، از جمله بیماری آلزایمر، ناشی از یک بیماری مغزی است که با مرگ سلول‌های عصبی همراه است و به مشکلات شدید حافظه منجر می‌شود.

پژوهشگران درباره این موضوع تحقیق می‌کنند که آیا این فناوری را می‌توان در تحریک سلول‌های باقی مانده مغزی در بیماری آلزایمر یا اختلال‌هایی مثل اسکیزوفرنی و وسواس افراطی به کار گرفت یا نه.

در حال حاضر روش مورد استفاده در این مطالعه فقط برای مقاصد آزمایشگاهی است.

بنابراین دانشمندان می‌گویند که کاربرد خانگی آن مثلا برای عملکرد بهتر در امتحانات به آینده دور تعلق دارد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید