امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277050
۷۹۳
۱
۰
نسخه چاپی
Adenoma

تومور آدنوما | تومور آدنوما بر روی چه قسمت های بدن تشکیل می شود؟

تومور آدنوما | تومور آدنوما بر روی چه قسمت های بدن تشکیل می شود؟

آدنوما چیست؟

آدنوما از کلمه adeno به معنی مربوط به غدد گرفته شده است.

آدنوم یا آدنوما به تومور خوش‌خیم  و غیرسرطانی با منشأ بافت غددی گفته می‌شود. این تومور در غددی مانند هیپوفیز، کولون، کبد، تیروئید، پاراتیروئید، غده فوق کلیوی و… تشکیل می‌شود.

علائم آن اغلب ناشی از فشار بر بافت های مجاور و ترشح هورمون های مربوط به بافت منشأ می‌باشد. مثلاً آدنوم هیپوفیز با فشار بر بافت های مجاور موجب تاری دید و سردرد شده و با ترشح هورمون رشد منجر به آکرومگالی می‌شود.

هر سلول بدن دارای سیستم تنظیم شده ای است که زمان مورد نیاز برای رشد، بالغ شدن و در نهایت از بین رفتن را دیکته می کند. تومورها و سرطان ها هنگامی اتفاق می افتند که سلول ها این کنترل را از دست داده و به طور نامحدود تقسیم و تکثیر می شوند.

آیا آدنوما می تواند سرطانی شود؟

آدنوما به طور کلی خوش خیم یا غیر سرطانی است اما احتمال تبدیل شدن به آدنوکارسینوما که بدخیم یا سرطانی است را دارند.

تومور خوش خیم می تواند با رشد زیاد، بر ساختارهای حیاتی اطراف فشار بیاورند و به پیامدهای شدیدی منجر شوند.

سندرم پارانئوپلاستیک

آدنومای بزرگ در اندام های تولیدکننده هورمون های حیاتی باعث افزایش هورمون های بدن می شوند که منجر به عوارض جدی به نام سندرم paraneoplastic می شوند.

تومور آدنوما | تومور آدنوما بر روی چه قسمت های بدن تشکیل می شود؟

منشأ آدنوما

آدنوما یک تومور خوش خیم است که در بافت غدد ایجاد می شود. بافت های آسیب دیده بخشی از دسته بافت های بزرگتری هستند که به عنوان بافت های اپیتلیال شناخته می شوند. بافت های اپیتلیال داخل پوست، غدد، حفره های اندام و غیره را می پوشانند. این اپیتلیوم از اکتودرم، اندودرم و مزودرم جنینی ناشی می شود.

سلول های آدنوما لزوماً نباید بخشی از غدد باشند اما ممکن است دارای خواص ترشحی باشند.

چه ارگان هایی تحت تأثیر آدنوما قرار می گیرند؟

آدنوما ممکن است روی ارگان های مختلفی از جمله موارد زیر تاثیر بگذارد:

روده بزرگ

روده بزرگ رایج ترین ارگانی است که به آدنوم مبتلا می شود. آدنوما ممکن است در کولونوسکوپی مشاهده شود. به طور منظم بر نظارت بر آدنومای کولون و از بین بردن این تومورها توصیه می شود زیرا پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل شدن به سرطان روده بزرگ دارند.

غده هیپوفیز

این مورد در بسیاری از افراد به عنوان یافته های اتفاقی دیده می شوند و به خوبی به جراحی تومور واکنش نشان می دهند. معمول ترین نوع آن پرولاکتینوما نام دارد. این مورد بیشتر در بین زنان مشاهده می شود. هورمون درمانی و درمان با بروموکریپتین توصیه می شود.

غده تیروئید

آدنوما تیروئید به عنوان ندول های تیروئید وجود دارد. در صورت ترشح هورمون های اضافی، ممکن است به جراحی نیاز باشد.

سینه ها

ممکن است سینه ها تحت تأثیر فیبروآدونوما قرار بگیرند. این موارد معمولاً بر زنان جوان تأثیر می گذارد و برای تشخیص باید بیوپسی انجام شود. جراحی بهترین روش درمانی است.

غده فوق کلیوی

این نوع کاملاً متداول و به ندرت سرطانی هستند. آنها معمولاً كوچک هستند و در مواردی ممكن است هورمون های آدرنال مانند كورتیزول را ترشح كنند كه منجر به سندروم كوشینگ می شود.

آنها همچنین ممکن است آلدوسترون اضافی را ترشح کنند که منجر به سندروم کان می شود. اگر این آدنوما، هورمون های جنسی آندروژن یا آندروژن های اضافی ایجاد کند، ممکن است باعث هیپرآندروژنیسم شود.

کلیه ها

آدنوم کلیه بر لوله‌ های کلیوی تأثیر دارد و ممکن است سرطانی شود.

آدنومای نادر

آدنومای نادر شامل مواردی است که بر روی کبد، آپاندیس یا ریه ها تأثیر می گذارد.

  • منبع
  • کافه پزشکی
  • تاریخ ما

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید