امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287290
۸۶۶
۱
۰
نسخه چاپی

سرطان و درد در دست راست با هم ارتباط دارند؟

درد دست راست می تواند به دلایل مختلف اعم از آسیب دیدن، کار کشیدن بیش از حد از دست و شانه سمت راست، تغییراتی که در سلول های عصبی شانه و دست راست به وجود می آید، آرتروز دست راست، آرتروز شانه، آرتروز گردن، دیسک گردن، بیماری ام اس و برخی بیماری هایی که اصلا فکرشان را نمی کنید، باشد.

سرطان و درد در دست راست با هم ارتباط دارند؟

درد دست راست به تنهایی نمی‌تواند نشانه‌ای قطعی برای وجود سرطان باشد. درد در دست راست می‌تواند به علت عوامل متعددی از جمله مشکلات عضلانی و اسکلتی، اعصابی، التهابی، تروما، عفونتی یا مشکلات مربوط به مفاصل و بافت‌های نرم ایجاد شود. برای تشخیص دقیق و علت‌یابی صحیح در مورد درد دست راست، مشاوره و ارزیابی پزشک متخصص مورد نیاز است.

در صورتی که علاوه بر درد دست راست، علایم دیگری نیز وجود داشته باشد مانند تورم، تغییر رنگ پوست، سختی در حرکت و محدودیت عملکرد دست، استفراغ، کاهش وزن غیرمنطقی و خونریزی، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک با بررسی جزئیات بیشتر درباره علت درد و علائم همراه، امکان تشخیص صحیح را بیشتر خواهد داشت و در صورت لزوم ممکن است برای انجام آزمایش‌های مربوطه ارجاع دهد.

بنابراین، مهم است در صورت وجود هرگونه علامت یا عارضه غیرمعمول در دست راست خود، به پزشک خود مراجعه کنید تا بررسی دقیقی صورت گیرد و هر نوع عوامل مربوطه شناسایی و درمان شوند.

علل درد در دست سمت راست

درد در دست سمت راست می‌تواند به علت عوامل مختلفی ایجاد شود. در زیر چند دلیل متداول برای درد در دست سمت راست آورده شده است:

مشکلات عضلانی و اسکلتی

مانند کشیدگی عضلات، آرتروز مفصل مچ دست، کیست مچ دست، آرتریت روماتوئید و تریگمینال نورالژی (عصب سه‌گانه).

مشکلات ناشی از استفاده بیش از حد و فشار مکرر بر دست

مثل تنش عضلات مچ دست، کپال تنیسی (تورم تاندونی مچ دست)، نقرس  و تنیدگی عضلات کارپال (سندرم تونل کارپال).

آسیب‌های تروماتیک و ضربه‌ها

مانند شکستگی استخوان، ضربه به مفصل مچ دست و ضربه به عصب‌ها و بافت‌های نرم دست.

اختلالات قلبی

آنژین صدری قلبی (حمله قلبی) می تواند باعث ایجاد دردهای شدیدی در قفسه سینه باشند که اصولا این درد به دست سمت چپ هم کشیده می شود اما در برخی مواقع می تواند بازوی سمت راست را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

عوامل التهابی و التهابات مفصلی

مثل التهاب مفصل مچ دست (آرتریت)، التهاب تاندون‌ها (تنوینیت) و التهاب کیسه‌های مفصلی (بورسیت).

عوامل عصبی

مانند عصب کارپال (فشار بر عصب میانگردن در مچ دست) و عصب رادیال (فشار بر عصب شعاعی در مچ دست).

عوامل عفونی

مثل عفونت‌های پوستی، عفونت مفصل مچ دست و عفونت عضلات.

عوامل سیستمیک

مانند بیماری‌های روده، بیماری کبدی، دیابت، کمبود ویتامین‌ها و بیماری‌های ایمنی‌.

لازم به ذکر است که این فقط چند مثال از دلایل متداول برای درد در دست سمت راست است و برای تشخیص دقیق و علت‌یابی صحیح، نیاز به مشاوره و ارزیابی پزشک متخصص دارید.

سرطان و درد در دست راست با هم ارتباط دارند؟

چگونه می‌توان درد در دست سمت راست را تسکین داد؟

برای تسکین درد در دست سمت راست، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

استراحت و آرامش

به دست خود استراحت کافی بدهید و فعالیت‌های خسته کننده را محدود کنید. اجازه دهید به دستتان استراحت داده شود تا بهبود یابد.

استفاده از کمپرس گرم یا سرد

از کمپرس گرم یا سرد (بسته یخ یا دستمال گرم) بر روی منطقه دردناک استفاده کنید. این کار می‌تواند التهاب را کاهش داده و درد را تسکین بدهد.

استفاده از داروها

می‌توانید داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را مصرف کنید. اما قبل از مصرف هر گونه دارو، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و دستورات مربوط به مصرف و دوز را رعایت کنید.

تمرینات مربوطه

انجام تمرینات و ورزش‌های تقویتی و افزایش انعطاف مچ دست می‌تواند به بهبود درد کمک کند. بهتر است قبل از انجام تمرینات، راهنمایی یک متخصص فیزیوتراپی یا مشاور توانبخشی را دریافت کنید.

ماساژ

با استفاده از روش‌های ماساژ، می‌توانید عضلات و بافت‌های مچ دست را آرام کرده و درد را تسکین دهید. اما مطمئن شوید که این روش‌ها به درستی و با مراجعه به یک متخصص مجرب انجام می‌شوند.

مصرف غذاهای ضد التهابی

مصرف غذاهایی مانند ماهی چرب، زنجبیل، پرتقال، آلوئه ورا، زرشک و سبزیجات و میوه‌های آنتی‌اکسیدان‌دار می‌تواند به کاهش التهاب و درد در دست کمک کند.

در صورتی که درد در دست سمت راست شما مزمن یا شدید است و با اقدامات فوق بهبود نمی‌یابد، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا علت درد را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز می‌کند. پزشک می‌تواند بر اساس تاریخچه پزشکی شما و سایر آزمایش‌ها، تشخیص دقیق تری را برای درد در دست سمت راست بگذارد و بر اساس آن برنامه درمانی مناسب را تعیین کند.

 چه زمانی برای درد دست راست به پزشک مراجعه کنیم؟

• در صورتی که درد بیش از دو روز ادامه داشته باشد.

• دستتان بی حس شود.

• در صورتی که در هنگام کار کشیدن از دست درد شدیدی را تجربه می کنید.

• درد دست همراه با درد قفسه سینه است.

• دستتان دچار تغییر رنگ پوستی، قرمزی و ورم شده باشد.

• در صورتی که برای باز و بسته کردن دستتان توانایی کافی ندارید.

در صورتی که تب و لرز هم دارید.

• آسیب جدی به شانه، گردن یا بازو وارد شده باشد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید