امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286491
۴۷۵
۱
۰
نسخه چاپی

شناسایی ۷ نشانه‌ی پوست ناسالم: بهبود روند درمان با تشخیص صحیح

همه‌ی ما می‌خواهیم پوستی سالم و زیبا داشته باشیم و علائمی مانند درخشندگی، هیدراته بودن، انعطاف‌پذیری و مرطوب بودن از نشانه‌های یک پوست سالم است. اما دانستن نشانه‌های پوست ناسالم نیز اهمیت زیادی دارد. اطلاع از نشانه‌های پوست ناسالم می‌تواند به شما در شناسایی علل ریشه‌ای مشکلات پوستی کمک کند. وقتی علت را شناسایی کردید می‌توانید یک روتین مراقبتی مطابق با نیاز‌های پوست خود داشته باشید.

پوست ناسالم

چه زمانی باید نگران پوست خود باشیم؟

پوست هنگام تغییر فصل، تغییر رژیم غذایی، مسافرت، استرس، بارداری و چرخه‌های هورمونی دچار تغییراتی می‌شود که این تغییرات طبیعی است. اما اگر متوجه‌ی تغییراتی مداوم در بافت، رنگ یا احساس پوست خود شدید، باید به پوست خود رسیدگی کنید.

همچنین باید به حساسیت‌ها و مشکلاتی مانند خارش، سوزش یا درد توجه کنید. این علائم می‌تواند مربوط به یک مشکل یا بیماری باشند. پوست منعکس کننده‌ی سلامت کلی بدن است و توجه به آن می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌ها کمک زیادی کند. بنابراین پوست سزاوار بهترین مراقبت‌ها است و باید به آن توجه کافی کنید.

7 نشانه‌ی پوست ناسالم

پوست به عنوان بزرگترین اندام بدن منعکس‌کننده سلامت کلی بدن است. عوامل محیطی، عادات سبک زندگی و بیماری‌ها هر کدام می‌تواند به روش‌های مختلفی روی پوست اثر بگذارند. بنابراین اولین قدم این است که با پوست خود آشنا باشید و متوجه‌ی هر گونه تغییرات در آن شوید.

1. آکنه

آکنه می‌تواند نشانه‌ای از پوست ناسالم باشد و نشان دهنده مشکلاتی مانند عدم تعادل هورمونی، اختلال در pH طبیعی پوست یا التهاب باشد. برخی از افراد ممکن است به دلیل ژنتیکی دچار آکنه و جوش پوست شوند. توجه به تغییرات ناگهانی یا شدید در پوست بسیار مهم است. شما می‌توانید با راهنمایی متخصص مراقبت‌های پوستی یا بیوتراپیست یک روتین پوستی داشته باشید و آکنه و جوش را مدیریت کنید. اگر همیشه آکنه‌های دردناک را تجربه می‌کنید توصیه می‌شود با یک متخصص پوست مشورت کنید تا علت اصلی را تشخیص داده و آن را درمان کنید.

2. بافت ناهموار

بافت ناهموار پوست یکی از نشانه‌های پوست ناسالم است که می‌تواند به صورت تغییر رنگ پوست و بافت ناهموار ظاهر شود. قرار گرفتن مکرر در معرض نور خورشید بدون محافظت در برابر آفتاب می‌تواند باعث ایجاد بافت ناهموار پوست و لکه‌های تیره به عنوان یک واکنش دفاعی در برابر اشعه‌های مضر UVA و UVB شود. علاوه بر این تغییرات هورمونی به خصوص در زنان باردار می‌تواند باعث ملاسما (لکه‌های تیره‌ی هورمونی) با افزایش تولید ملانین شود. ذرات آلودگی هوا نیز می‌تواند به پوست شما نفوذ کرده و جذب شود و لکه‌های تیره ایجاد کند. حساسیت‌های پوستی قرمز احتمالاً ناشی از واکنش به دارو و مواد آرایشی است. داشتن یک روتین منظم مراقبتی با استفاده از مواد طبیعی و بدون ضرر می‌تواند به صاف شدن ظاهر پوست و درخشندگی آن کمک کند.

3. پوست خشک و خارش‌دار

پوست خشک و خارش دار نه تنها اذیت‌ کننده است، بلکه نشانه‌ای از خشکی و کم آب بودن پوست است. پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و لایه‌برداری زمانی رخ می‌دهد که پوست شما رطوبت کافی دریافت نمی‌کند یا بدن شما سریع‌تر از آن که بتواند رطوبت را برای پوست تأمین آب از دست می‌دهد. خارش پوست همچنین می‌تواند ناشی از بیماری‌های پوستی مختلف مانند آلرژی، اگزما، پسوریازیس یا درماتیت تماسی باشد. اگر پوست خشک و خارش دار کنترل نشود، می‌تواند منجر به مشکلات پوستی بیشتر شود. بنابراین استفاده از روتین‌های مراقبتی مناسب مانند استفاده از کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده، زیبایی شما را به طور طبیعی افزایش می‌دهد. اگر این مشکل مداوم باشد باید هر چه سریع‌تر به آن رسیدگی کنید. در صورت تشدید این مشکل بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید.

4. پوست بیش از حد چرب

پوست به صورت طبیعی چربی تولید می‌کند، اما چربی بیش از حد منجر به مسدود شدن منافذ، تجمع مواد زائد روی پوست و ظاهری کدر می‌شود. عواملی مانند هورمون، ژنتیک، استرس و رطوبت کم می‌توانند در تولید بیش از حد چربی نقش داشته باشند. اگر پوست چربی دارید که با تغییرات سبک زندگی یا محصولات مراقبتی پوستی کنترل نمی‌شود، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید. متخصص پوست با درمان‌های تخصصی و تجویز محصولات مراقبت از پوست به تعادل چربی پوست کمک می‌کند. ممکن است استفاده از روغن صورت برای پوست‌های چرب غیر منطقی به نظر برسد، اما زمانی که پوست چرب به اندازه کافی مرطوب نباشد، با تولید چربی بیشتر این رطوبت را جبران می‌کند. اما باید روغنی انتخاب کنید که باعث جوش صورت نشود.

5. برنزه کردن

برنزه شدن بیش از حد می‌تواند به پوست آسیب برساند. سولاریوم و قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون محافظت و ضدآفتاب منجر به علائم پیری پوست مانند چین و چروک، خطوط ریز و لکه‌های تیره می‌شود. همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین به صورت کلی آفتاب گرفتن توصیه نمی‌شود.

6. چین و چروک

همانطور که سن افزایش می‌یابد، پوست نیز به طور طبیعی پیر می‌شود و چین و چروک‌ها ظاهر می‌شوند. اما چین و چروک در سنین پایین می‌تواند نشانه‌ای از پوست ناسالم باشد. چین و چروک ممکن است ناشی از کمبود آب و رطوبت پوست و از دست دادن کلاژن و الاستین باشد که به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد. نور خورشید نیز در افزایش چین و چروک تأثیر زیادی دارد. استرس همچنین بر انعطاف‌پذیری پوست تأثیر می‌گذارد. اگر زودتر از همسالان خود چین و چروک را تجربه می‌کنید، باید نگاه دقیق‌تری به سلامت پوست و سبک زندگی خود داشته باشید. یک روتین پوستی مناسب به کاهش چین و چروک کمک زیادی می‌کند.

7. لکه‌های تاریک

یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی، لکه‌های تیره است که ممکن است به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، تغییرات هورمونی، عوارض جانبی دارو‌ها و پیری پوست ظاهر شوند. این نواحی رنگدانه‌دار ممکن است شامل کک و مک روشن تا لکه‌های بزرگ‌تر باشد. اگر متوجه لکه‌های تیره جدید شدید، بهتر است به متخصص یا مشاور پوست مراجعه کنید.

علل شایع پوست ناسالم چیست؟

چندین دلیل رایج برای پوست ناسالم وجود دارد و دانستن این علل به اقدام سریع و جلوگیری از مشکلات بیشتر کمک می‌کند. برخی از علل رایج که باعث مشکلات پوستی می‌شود شامل موارد زیر است.

• قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و اشعه مضر UV بدون ضدآفتاب مناسب

• تغذیه و رژیم غذایی نامناسب

• عدم مصرف آبی کافی

• استرس

• کمبود خواب

• سیگار کشیدن، مصرف الکل و قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها

• ژنتیک و پیری

• عدم تعادل هورمونی

• برخی دارو‌ها و شرایط پزشکی

• محصولات آرایشی سمی که در طولانی مدت به پوست آسیب می‌رساند

کلام آخر

مراقبت از پوست باید اولویت اصلی در برنامه‌ی روزانه‌ی شما باشد. بی‌توجهی به پوست می‌تواند منجر به علائم مختلفی مانند خشکی، لکه‌های تیره، چین و چروک، چربی بیش از حد و موارد دیگر شود. به یاد داشته باشید که پوست خود را از درون به بیرون تغذیه کنید، به اندازه‌ی  کافی آب بنوشید و استراحت کنید و از محصولات مراقبتی باکیفیت استفاده کنید.

  • منبع
  • دیجی کالا مگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید