امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279251
۵۷۸
۱
۰
نسخه چاپی

شهر هترا یا الحضر | یکی از شاهکارهای دوره سلجوقی

شهر هترا یا الحضر شهری باستانی است که در عراق امروزی قرار دارد و در این بخش از حقوق نیوز به این مجموعه می پردازیم.

شهر هترا

شهر هترا

شهر باستانی هترا که با نام شهر باستانی الحضر نیز شناخته می‌شود، در فاصله ۳ کیلومتری رودخانه دجله و در جنوب غربی موصل واقع است و همچنین از جمله شهر هایی است که بین مرز ایران و امپراتوری روم بنا گردیده و نقش عمده ای در ممانعت از هجوم رومیان به ایران بوده است.

هَترا شهری بزرگ محصور در میان دیوارهای بلند و اولین پایتخت پادشاهی اعراب بود. هترا که تحت تسلط امپراتوری اشکانی بود، توانست بین سالهای 116 تا 198 میلادی با برخورداری از دیوارهای بلند و ستبر و برج های مستحکمش، مقابل هجوم ارتش امپراتوری روم مقاومت کند.

 معماری شهر هترا

بقایای به جا مانده از این شهر، به ویژه پرستشگاه های تمدن هلنیستی و هنر معماری رومی در آمیخته با مشخصه های زینتی شرقی، گواهی بر عظمت این تمدن است و در این شهر بنا هایی از سه تمدن پارتی، یونانی و ایرانی در کنار یکدیگر قرار دارند، کاخ الحضر با ترکیبی از ایوان های ردیفی ساخته شده است و درپشت یکی از ایوان ها اتاق چهار گوش تاق داری دیده می شود.

این شهر که از نیمه‌ی سده‌ی اول پیش از میلاد تا نیمه‌ی سده‌ی اول میلادی مسکونی بوده است، طرح دایره‌ای به قطر دو کیلومتر دارد و با خندق و ۱۶۳ برج محصور می‌شود.

مجموعه شهر متشکل از بار و دیوار، دروازه‌ها، معابد و آرامگاه‌ها است، هنر حجاری و پیکرتراشی هاترا در دنیای باستان شهرت دارد و مجسمه‌های متنوع و متعدد از آن روزگار به یادگار مانده که زینت‌بخش موزه‌ی بغداد است.

از باشکوه‌ترین و بزرگ‌ترین بناهای الحضر معبد کبیر یا شمس است که ساکنان الحضر به آن هیکلاربا یعنی معبد کبیر و بیت الها به معنای خانه خدایان می‌گفتند و برای عبادت خدای خورشید بود. معبد کبیر با سنگ‌های یکپارچه عظیم مدور ساخته شده است و در وسط شهر قرار دارد. این معبد شامل ایوان‌ها، معابد کوچک و بناهایی مانند خلوتگاه شمس، معبد شحیرو، دورازه‌های معبد کبیر و... بود.

مردمان این شهر در عبادات و اعتقادات خود برای خورشید اهمیت زیادی قائل بودند و آن را بزرگ خدایان و مذکر می‌دانستند و به آن شمس یا شمسا می‌گفتند. شهر باستانی هترا که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، توسط داعشی‌ها به‌شدت مورد آسیب قرار گرفت و پس از چندی، دوباره بازپس‌گرفته شد. 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید