امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278006
۱۵۴۲
۵
۰
نسخه چاپی

عوارض ترک سیگار کوتاه مدت است پس صبور باشید!

هنگامی که تصمیم به ترک سیگار گرفتید، باید بدانید که انتظار چه چیزهایی را باید بکشید. دانستن عوارض ترک سیگار می‎تواند در این مسیر به شما کمک کند تا بتوانید بهتر با چالش‌های پیش روی خود مقابله کنید.

عوارض ترک سیگار

ترک سیگار

عوارض ترک سیگار اغلب کوتاه‌مدت است و صبوری در این شرایط می‌‌توانید به شرایط مطلوب برسید. بسیاری از افراد متوجه می‌شوند که علائم ترک بعد از دو تا چهار هفته کاملاً از بین می‌رود، اگرچه برای برخی از افراد ممکن است طولانی‌تر باشد. علائم در طی آن زمان زیاد می‌شوند و سپس برطرف می‌شوند. به یاد داشته باشید که این دوران هم خواهد گذشت و آنچه خواهد ماند سلامتی و حس خوب پس از ترک سیگار است.

علائم هنگام ترک سیگار 

علائم رایجی که ممکن است در طول بهبود تجربه کنید عبارتند از:

ولع سیگار

این مورد ممکن است در ابتدا بسیار زیاد اتفاق بیفتد، اما معمولاً فقط چند دقیقه طول می‌کشد. اگر بتوانید در برابر آن مقاومت کنید، به مرور شرایط شما بهتر خواهد شد.

بی‌قراری و مشکل در تمرکز یا خواب

با گذشت زمان و عادت کردن بدن به عدم استعمال سیگار، این مشکلات نیز از بین می‌روند. آرامش و تنفس عمیق می‌تواند در این حالت به شما کمک کند. همچنین بهتر است میزان مصرف کافئین خود را کاهش دهید؛ زیرا هنگام ترک سیگار، بدن تقریباً دو برابر مقدار معمول کافئین جذب می‌کند. جذب زیاد کافئین می‌تواند احساس اضطراب، ناراحتی و بی‌قراری در شما ایجاد کند.

ناراحتی، عصبانیت، اضطراب، روحیه افسرده

همه این موارد طبیعی است، پس وحشت نکنید و آن را بپذیرید  که برای مدتی احساساتی خواهید شد و این مسئله گذراست.

افزایش اشتها و افزایش وزن

این علائم ممکن است تا چندی هفته پس از ترک هم طول بکشد. بهتر است برای کنترل وزن و اشتهای خود که از عوارض پس از ترک سیگار است، از پیش برنامه‌ریزی داشته باشید.

افزایش وزن همیشه بخشی از ترک سیگار نیست، اما معمول است. بعد از ترک ممکن است احساس گرسنگی بیش از حد معمول داشته باشید که این یکی از علائم شایع ترک است و با گذشت زمان برطرف می‌شود. دانستن این مسئله می‌تواند به شما کمک کند تا از قبل برنامه‌ریزی کنید و میان وعده‌های سالمی مانند آجیل و میوه را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

اگر در روزهای اول ترک اضافه وزن پیدا کردید، زیاد به خود سخت نگیرید. با ترک سیگار قدم بزرگی برای سلامتی خود برمی‌دارید و مسئله اضافه وزن را می‌توان راحت‌تر حل کرد.

احساساتی شدن

در روزها و هفته‌های ابتدایی که سیگار را ترک می‌کنید، فراز و نشیب‌های احساسی زیادی درا تجربه خواهید کرد. ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی، به طور طبیعی می‌تواند منجر به افزایش احساسات شود.

بعضی از افراد پس از ترک سیگار احساس می‌کنند که دوست خود را از دست داده‌اند. این مرحله کاملا طبیعی است و زمانی که این مسئله را درک کنید می‌توانید از این شرایط سخت هم عبور کنید.

علائمی که کمتر شایع هستند و سریع‌تر هم از بین می‌روند سامل موارد زیر است:

• علائم سرماخوردگی؛ مانند سرفه، گلودرد و عطسه

• یبوست

• سرگیجه یا سبکی سر

• زخم‌های دهان

هرچه زمان می‌گذرد، متوجه می‌شوید که این علائم ضعیف‌تر می‌شوند و کمتر به استعمال سیگار فکر می‌کنید. اگر علائم شما شدیدتر باشد و مدت طولاتی‌تری طول بکشد، بهتر است حتما به یک متخصص در میان بگذارید.

همچنین ممکن است در این شرایط به دیگر روش‌های ترک سیگار هم نیاز داشته باشید؛ روش‌های همچون محصولات درمانی جایگزین یا استفاده از داروهای ترک سیگار و … .

فواید ترک سیگار

دانستن اینکه با ترک اعتیاد به سیگار، چقدر سریع بهبود خواهید یافت می‎تواند به شما بیشتر کمک کند.

• شش ساعت پس از ترک سیگار، ضربان قلب شما کند شده و فشار خون شما پایدارتر می‌شود.

• پس از یک روز، جریان خون شما تقریباً بدون نیکوتین خواهد بود؛ سطح مونوکسیدکربن در خون شما کاهش می‌یابد و اکسیژن به راحتی به قلب و عضلات شما می‌رسد.

• پس از یک هفته ممکن است حس چشایی و بویایی شما بهبود یابد.

• پس از سه ماه کمتر سرفه می‌کنید و کمتر خس خس سینه دارید. عملکرد سیستم ایمنی بدن و گردش خون در دست‌ها و پاها بهبود می‌یابد و ریه‌های شما در از بین بردن مخاط، قیر و گرد و غبار بهتر عمل می‌کنند.

• پس از شش ماه سطح استرس شما کاهش یافته و احتمالاً سرفه بلغم دارید.

• بعد از یک سال، ریه‌های شما سالم‌تر می‌شوند و تنفس شما راحت‌تر از زمانی است که سگار می‌کشیدید.

• پس از پنج سال احتمال ابتلا به بیماری قلبی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد (و با گذشت زمان ادامه خواهد یافت).

  • منبع
  • دکتر دکتر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید