امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277832
۵۳۱
۱
۰
نسخه چاپی

معایب آشپزی در ظروف تفلون، آلومینیومی و مسی که باید حتما بدانید

معایب آشپزی در ظروف تفلون، آلومینیومی و مسی که باید حتما بدانید

ظروف ممنوعه ای که در آشپزخانه وجود دارند کدامند؟

این روزها همه به سالم غذا خودن اهمیت می دهند اما شاید کمتر کسی بداند که ظروف ممنوعه ای که در آشپزخانه وجود دارند کدامند و اهمیت ظروفی که در آن غذا می خوریم از خود غذا مهم تر هستند. اگر از ظروف سمی استفاده کنید حتی سالم ترین رژیم ها هم نمی توانند سلامت جسمتان را تضمین کنند. در اینجا با این ظروف سمی و خطرناک آشنا شوید و برای همیشه آن ها را کنار بگذارید.

معایب آشپزی در ظروف تفلون، آلومینیومی و مسی که باید حتما بدانید

ظروف تفلون

ماده پرفلورواکتانوئیک یک اسید بسیار خطرناک در ظروف تفلون است که در اثر حرارت زیاد آزاد شده و سرطان زا بودن، یکی از اصلی ترین معایب این ماده به حساب می آید. جالب است بدانید که اصلا ماده ای به نام تفلون وجود خارجی ندارد و این نام، به یک برند خاص تعلق دارد. ماده اصلی ظروف تفلون ماده ای پلیمری به نام پلی ‌تترافلوئورواتیلن است که به اختصار آن را PTFE می نامند. این ماده روی فلزات مختلفی را به صورت سطحی می پوشاند و زمانی که شما یک ظرف تفلون خریداری می کنید، در اصل ظرف مربوطه از فلزات دیگری ساخته شده است و لایه نچسب تیره رنگ روی آن همان پلی ‌تترافلوئورواتیلن می باشد. همان طور که اشاره شد این ماده به خودی خود هیچ خطری ندارد مگر آن که یکی از دو اتفاق زیر برای آن بیافتد:

1- بالا رفتن دمای ظروف تفلون

طبق تحقیقات بسیار گسترده بر روی ظروف تفلون این مسئله به اثبات رسیده است که دمای این ظروف اگر از حد مشخصی فراتر برود، به دلیل واکنش های شیمیایی غیر قابل کنترل برخی از سموم و گازهای خطرناک ایجاد می شوند که خیلی ساده پرندگان را از پای در میاورند و برای سلامتی انسان نیز در طولانی مدت مشکلاتی از جمله ابتلا به سرطان و مشکلات تنفسی را به همراه خواهند داشت.

2- ورود مواد تفلون به بدن انسان

شاید از بین تمام معیاب ظروف تفلون، بدترین و خطرناک ترین آن ها جدا شدن این ماده نچسب آن از کف ظروف و وارد شدن به بدن انسان باشد. زمانی که مواد تشکیل دهنده ظروف تفلون از این ظروف جدا شده و وارد غذای انسان می شوند، خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان کبد به شدت بالا رفته و در مواردی باعث جهش ژنتیکی نیز می گردد.

معایب آشپزی در ظروف تفلون، آلومینیومی و مسی که باید حتما بدانید

ظروف آلومینیوم

شیوع مصرف آلومینیوم خبر خیلی عجیبی نمی باشد زیرا این ماده هم به وفور یافت می شود و هم سبک و قابل بازیابی است، ولی ناگفته نماند که خطرناک هم هست.

آلومینیوم نوعی از ماده سمی مخدر اعصاب می باشد که منجر به بیماری های سیستم عصبی مانند ای ال اس و آلزایمر می شود. ظروف آلومینیوم طبق معمول دارای یک لایه پوشاننده می باشند که خیلی سریع تراشیده می شوند و مواد سمی را به غذا انتقال می دهند پس این ظروف نیز جزو ظروف ممنوعه ای هستند که در آشپزخانه وجود دارند.

به جای ظروف آلومینیوم از ظرفهای شیشه ای استفاده نمایید. این ظروف هیچ گونه ماده شیمیایی ندارند و ماندگاری زیادی هم دارند. فقط ایراد ظروف شیشه ای این می باشد که نچسب نیستند.

معایب آشپزی در ظروف تفلون، آلومینیومی و مسی که باید حتما بدانید

ظروف مسی

در رابطه با فواید و معایب ظروف مسی باید به ان مسئله واقف باشیم که مصرف غذا در این ظروف اگر بیش‌ازحد باشد موجب وارد شدن مس به بدن می‌شود.

در درازمدت موجب عوارضی مانند افسردگی، بی‌خوابی، بیش فعالی در کودکان و عوارض دیگر می‌شود.

از آن‌طرف هم کمبود مس در بدن خود بیماری‌هایی ایجاد می‌کنند مانند تهی سازی و تخلیه اکسیژن در سلول‌ها، کاهش HDL کلسترول، مشکلات پوستی، التهاب قوزک پا، کم‌خونی، کم شدن آنسفالین‌های مغزی و توهم‌های شنوایی می‌شود.

برخی دیگر از معایب ظروف مسی

  • اگر مس بیش از نیاز بدن وارد بدن شود در کبد رسوب‌کرده و مسمومیت ایجاد می‌کند.
  • تجمع مس بیش از حد در بدن موجب بروز تهوع و سردرد می‌شود.
  • مس اگر وارد غذا شود جذب کلسیم و آهن را مختل می‌کند و ظرف باید لعاب داشته باشد و ظرف‌های قدیمی که لعاب ندارند پخت غذا در آن‌ها صحیح نیست.
  • ظروف مسی به دلیل آزاد کردن این عنصر باارزش به غذا باعث تأثیر بر عملکرد سیستم مغز و اعصاب و غدد درون‌ریز بدن می‌شود.
  • یکی از مضرات ظروف مسی که بسیار خطرناک است زود اکسید شدن آن‌هاست. همچنین ظروف مسی ترکیب‌پذیری بالایی با مواد غذایی دارند، بنابراین می‌توانند باعث مسمومیت شما شوند و باید به‌موقع قلع یا نیکل اندود شود.
  • ازآنجایی‌که فلزات مورداشاره گران‌تر هستند و زمان کار بیشتری می‌طلبند، گاهی بعضی از سفیدگران به دلیل صرفه‌جویی و یا سرعت بخشیدن به پروسه سفیدگری، با مخلوط نمودن سرب با فلزات مورداشاره، خطرات جدید و جدی‌تری را برای افراد فراهم می‌کنند.
  • منبع
  • ویرگول
  • از من بپرس
  • واسطه کالا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید