امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287553
۲۱۳
۱
۰
نسخه چاپی

واشنگتن پست: چرا مک دونالد به دلیل جنگ غزه به کانون تنش جدیدی تبدیل شد

واشنگتن پست: چرا مک دونالد به دلیل جنگ غزه به کانون تنش جدیدی تبدیل شد

به گزارش الجزیره به نقل از حقوق نیوز واشنگتن پست نوشت که فست فودهای زنجیره ای مک دونالد - یکی از معروف ترین برندهای آمریکایی - در بحبوحه جنگ کنونی بین اسرائیل و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) قرار گرفت، در حالی که خشم و اضطراب در سراسر جهان و خاورمیانه گسترش یافته است.

او اضافه کرد که همه چیز در اوایل این ماه زمانی آغاز شد که شعبه مک دونالد در اسرائیل که توسط شرکت Alonial Ltd اداره می شود، اعلام کرد که وعده های غذایی رایگان را برای سربازان و بیمارستان های اسرائیلی ارائه می دهد.

به گزارش روزنامه آمریکایی شعبه های دیگر مک دونالد در خاورمیانه به سرعت فاصله گرفتند و گفتند که آنها هیچ ارتباطی با تصمیم برای ارائه غذای رایگان به سربازان اسرائیلی ندارند و حتی برخی از آنها در همبستگی با فلسطینی ها شروع به کمک مالی به نوار غزه کردند.

واشنگتن پست در گزارش خود اشاره کرد که در پی حمله "هولناک" اسرائیل به بیمارستانی در غزه که منجر به کشته شدن صدها نفر شد، بسیاری از شعبه های زنجیره ای فست فود در ترکیه، لبنان و مصر تخریب شدند.

مک دونالد تا پایان سال 2021 بیش از 40000 رستوران در سراسر جهان دارد. این یکی از معروف ترین برندهای جهان است و ارتباط نزدیکی با ایالات متحده دارد اگرچه اکثریت قریب به اتفاق رستوران های آن در اختیار افراد یا شرکت های محلی است.

مک دونالد و سایر شرکت های فست فود مدت هاست که هدف آسانی برای خرابکاری با انگیزه سیاسی بوده اند.

این روزنامه آمریکایی پیدایش مک دونالد را به عنوان کانون تنش در دوران تحریم برندهای آمریکایی توسط اعراب در اوایل دهه 2000، در جریان انتفاضه دوم فلسطین و پس از حمله آمریکا به عراق می داند. در جریان اعتراضات بهار عربی در سال 2011 رستوران های فست فود به مراکز کمک های اولیه برای تظاهرکنندگان تبدیل شدند و رستوران های فست فود اطراف میدان تحریر قاهره مورد حمله و تخریب قرار گرفتند.

این روزنامه ادامه داد که عوامل مک دونالد در قطر، کویت، سلطان نشین عمان، ترکیه، بحرین، امارات و عربستان سعودی به نوار غزه کمک مالی کردند. سایر شعبه ها در مصر، لبنان و اردن بیانیه هایی صادر کردند، اما به دلیل تحت فشار بودن، پول اهدا نکردند.

واشنگتن پست به گسترش فراخوان ها در مصر از طریق اینترنت برای تحریم مک دونالد اشاره کرد، زیرا بسیاری از کاربران برای ابراز خشم خود به شبکه های اجتماعی متوسل شدند. او گفت که این انتقادات تند، مجری برنامه گفتگو، عمرو ادیب، را بر آن داشت تا پیش از این از بینندگان خود بخواهد شعبه محلی در مصر را تحریم نکنند، زیرا این شعبه متعلق به میلیاردر مصری یاسین منصور است و فرصت های شغلی را برای مصری های بی شماری فراهم می کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید