امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277404
۱۹۷۵
۳
۰
نسخه چاپی

ژانر کتاب | با انواع ژانرهای کتاب آشنا شوید!

ژانرها مشخص می کنند که کتاب ها به کدام دسته بندی تعلق دارند. اگر کتاب خوان باشید احتمالا با این ژانرها آشنا هستید و ژانرهای زیادی را مطالعه کرده اید. تعدادی از ژانرهای مختلف کتاب به طور مختصر در این مطلب توضیح داده شده است.

انواع ژانر کتاب

انواع ژانر کتاب

یک کتاب خوب تجربیات انسان را از طریق شخصیت‌های داستانی ارائه شده منعکس می‌کند. نوشتن کتاب به همان اندازه که انواع مختلفی دارد ، رویکردهای متفاوتی دارد.

ژانر دسته یا سبکی از ادبیات، موسیقی، هنر و انواع دیگر سرگرمی است. ژانر ابتدا به عنوان یک فرآیند طبقه بندی برای ادبیات یونان باستان از جمله شعر، نثر و اجرا آغاز شد. هر ژانر سبک مشخصی در رابطه با موضوع، محتوا، لحن، جزئیات و شدت آن دارد. به عنوان مثال الگوهای گفتاری یک فاجعه برای یک کمدی مناسب نیست. بیشتر آثار داستانی در بیش از یک ژانر قرار می‌گیرند. برای مثال کتاب سفرهای گالیور نوشته‌ی جاناتان سویفت در سبک کلاسیک، فانتزی، هجو و ماجراجویی قرار می گیرد.

وقتی ژانرها را بشناسید، می‌توانید به راحتی سراغ جدیدترین یا مهم‌ترین کتاب‌های این حوزه‌ها را بگیرید و از دنیای کتاب تازه‌تان لذت ببرید.

1. عاشقانه

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که حداقل در برهه‌ای از زندگی‌اش به خواندن رمان های عاشقانه علاقمند نبوده باشد. این ژانر که هم نمونه‌های ایرانی خوبی دارد و هم نمونه‌های خارجی پر سر و صدا و  معروف، شامل کتاب‌های زیادی می‌شود که ماجرا یا ماجراهای عاشقانه شخصیت‌های اصلی را بیان می‌کند. در حال حاضر می‌توان نسخه الکترونیک کتاب‌های معروفی مثل جین ایر یا غرور و تعصب را دانلود کرد یا از نوشته‌های عاشقانه نویسندگان جدیدتر مثل جوجو مویز با کتاب زیبای «من پیش از تو» لذت برد. این ژانر می‌تواند به راحتی شما را از دنیای روزمرگی دور کرده و دلتان را به معجزه عشق امیدوار کند.

2. اکشن-ماجراجویی

اگر به دنبال کتاب‌های هیجان انگیزی می‌گردید که موقع خواندنشان با هیجان به جلو خم شوید و ضربان قلبتان بالا برود، ژانر اکشن-ماجراجویی ژانر مناسب شماست. در این ژانر معمولا یک شخصیت قهرمان گونه قرار دارد که شما به سرعت با او ارتباط برقرار می‌کنید و طرفدارش خواهید شد. این شخصیت در هر نقطه داستان با موقعیت‌هایی خطرناک رو به رو می‌شود که باید بتواند از پس آن‌ها برآید. گاهی اوقات چندین کاراکتر داستانی به صورت هم زمان و تقریبا هم اندازه در موقعیت قهرمانی قرار دارند؛ به همین دلیل خیال خواننده برای همه آن‌ها ناراحت خواهد بود و نگران تا صفحه بعد کتاب چه سرنوشتی را در انتظارشان گذاشته باشد.

کتاب‌های مرتبط با این ژانر: سه تفنگدار از الکساندر دوما، آوای وحش از جک لندن

3. کلاسیک

کتاب‌های کلاسیک کتاب‌هایی هستند که چه در زمان انتشار اولیه‌شان سر و صدای زیادی به پا کرده باشند یا نه؛ که معمولا کرده‌اند، بر آثار و جوامع بعد از خودشان تاثیرهای بزرگی گذاشته‌‎اند و این تاثیرات هم‌چنان ادامه‌دار هستند. گاهی قدمت بعضی از این کتاب‌ها به بیش از یک قرن می‌رسد، مثل بلندی‌های بادگیر و گاهی تنها چند دهه عمر دارند. این کتاب‌ها در هر فرهنگی متفاوت هستند؛ اما معمولا کلاسیک‌های ادبیات انگلیسی نسبت به بقیه فرهنگ‌ها بیشتر شناخته شده‌اند. در ادبیات فارسی هم بسیاری از کتاب‌هایی که در دوران مدرسه به آن‌ها اشاره شده بود، جزو ادبیات کلاسیک به حساب می‌آید. بعضی از کتاب‌های کلاسیک معروف شامل زنان کوچک نوشته لوییزا می الکات، کشتن مرغ مقلد از هارپر لی و دلبند اثر تونی موریسون می‌شود.

4. کمیک

کتاب‌های کمیک یا رمان‌های گرافیکی Graphic Novels یکی از ژانرهای پرطرفدار به ویژه در آمریکا و کاناداست و بسیاری از فیلم‌های چند سال اخیر هالیوود هم بر اساس داستان‌های این ژانر ساخته شده‌اند؛ اما این ژانر کتاب در کشور ما چندان طرفداری ندارد. داستان‌های این کتاب‌ها با تصویر سازی یا تایپوگرافی همراه هستند و اغلب به صورت سریالی منتشر می‌شوند. تصاویر به درگیری احساسی بیشتر خواننده کمک می‌کند و در عین حال به ساخت یک کاراکتر با ویژگی‌های قابل تبدیل به شخصیت سینمایی هم کمک خواهد کرد. کتاب معروف «واکینگ دد» یا مرده متحرک از جمله کتاب‌های معروفی است که در این ژانر قرار می‌گیرد. همچنین چندین فیلم برتر ابر قهرمانی و محبوب که در این مطلب آورده شده است از روی کتاب های کمیک ساخته شده است.

5. کارآگاهی و رمز آلود

یکی از محبوب‌ترین ژانرهای کتاب برای خوانندگانی که از هیجان و معما به صورت هم‌زمان لذت می‌برند، ژانر کارآگاهی است. در این ژانر معمولا جرمی اتفاق افتاده است و کسی به عنوان قهرمان یا کارآگاه به دنبال پیدا کردن آثار جرم و مجرم برمی‌آید. در این مسیر او ممکن است دچار خطراتی شود یا اشتباهاتی انجام دهد که میزان هیجان داستان را بالاتر هم خواهد برد. از معروف‌ترین کتاب‌های این ژانر می‌توان به ماجراجویی‌های شرلوک هولمز نوشته آرتور کنان دویل اشاره کرد که از روی آن نسخه‌های تلویزیونی و سینمایی متعددی هم ساخته شده است.

ژانر کتاب

6. فانتزی

ژانر فانتزی طرفداران خاص خودش را دارد؛ در این ژانر اغلب المان‌هایی وجود دارد که در دنیای واقعی دیده نمی‌شود یا کمتر دیده می‌شود. اگر داستانی که در حال خواندن آن هستید از جادو، اسطوره شناسی و عوامل ماورا الطبیعه تشکیل شده است؛ شما در حال خواندن یک کتاب با ژانر فانتزی هستید. سیرسه Circe نوشته مدلین میلر یکی از کتاب‌های معروف ژانر فانتزی است که می‌توانید برای شناخت بیشتر این ژانر سراغش بروید.

7. رمان تاریخی

ژانر مناسب داستانی برای علاقمندان به خواندن کتاب‌های تاریخی، داستان یا رمان تاریخی است. این رمان‌ها برگرفته از وضعیتی در دوران قبل می‌شوند که اغلب بر خلاف آنچه به نظر می‌رسیده درست است، اتفاق افتاده‌اند. کتاب‌هایی مثل صد سال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز  یا کمک Help نوشته کاترین استاکت از جمله کتاب‌های معروف این ژانر هستند.

8. وحشت

دیدن فیلم ترسناک یک چیز است و خواندن کتاب ترسناک یک تجربه کاملا متفاوت. تجربه شما موقع خواندن کتاب‌های این ژانر محدود به صفحه تلویزیون نمی‌شود؛ بلکه تمام حواس شما را در تخیلاتتان به کار می‌اندازد و آهسته آهسته در معرض اتفاق وحشتناکی که پیش رو است، قرار می‌دهد. به همین دلیل است که استفن کینگ ُStephen King به دنیا آمده و این همه کتاب نوشته است؛ او به حق استاد نوشتن کتاب‌های ژانر وحشت است و اگر به دنبال کتاب‌های این ژانر می‌گردید، سراغ کتاب‌های او را بگیرید.

9. علمی- تخیلی

فضای کتاب‌های ژانر علمی تخیلی فضایی اغلب فانتزی است که با تکنولوژی یا علمی که ممکن است در آینده به وجود آید، ترکیب شده است. این فضا طرفداران زیادی دارد و کتاب‌هایی مثل سه گانه «هانگر گیم» و کتاب‌هایی مثل سرگذشت ندیمه مارگارت اتوود زیر مجموعه‌های ژانر علمی تخیلی هستند.

10. داستان کوتاه

داستان کوتاه می‌تواند به راحتی زیر مجموعه ژانرهای بالا قرار بگیرد؛ یعنی ممکن است یک داستان کوتاه فانتزی بخوانید یا یک داستان کوتاه علمی تخیلی. نکته‌ای که در مورد این داستان‌ها باید بدانید، خلاصه بودن صحنه‌ها و زود جمع کردن ماجرا نسبت به رمان‌هاست. البته بسیاری از داستان‌های کوتاه دستمایه‌های رمان‌هایی بلند قرار گرفته‌اند. اگر دوست دارید ضرباهنگ داستان تند باشد و زود به نتیجه گیری برسید، داستان کوتاه می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

  • منبع
  • نشر صاد
  • تابناک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید