امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287463
۱۷۸
۱
۰
نسخه چاپی

10 نمونه شواهد جانبداری رسانه های غربی از اسرائیل در برابر فلسطینیان

10 نمونه شواهد جانبداری رسانه های غربی از اسرائیل در برابر فلسطینیان

سوگیری رسانه های غربی نسبت به "اسرائیل" واقعیتی غیرقابل انکار است.شواهد بی شماری برای تایید این موضوع وجود دارد.مطالعه ای که توسط مجله Columbia Journalism Review انجام شد نشان داد که روزنامه های بزرگ آمریکایی اغلب در گزارش های خود از زبانی استفاده می کنند که به نفع "اسرائیل" است.

تحلیل جامعی که توسط Media Line انجام شد، نشان داد که در مقالات خبری که در نیویورک تایمز و بی‌بی‌سی منتشر می‌شود، طرفداری از اسرائیل وجود دارد.

علاوه بر این، سازمان‌های نظارتی بین‌المللی مانند انصاف و دقت در گزارش‌سازی (FAIR) به چارچوب‌بندی نامتعادل و عدم ارائه دیدگاه‌های فلسطینی در رسانه‌های غربی اشاره کرده اند.

یکی دیگر از شواهد قانع کننده، تمرکز مداوم بر تلفات اسرائیل در مقایسه با فلسطینی ها در جریان درگیری ها است. این موضوع توسط سایت ها و کانال های خبری مانند الجزیره و انتفاضه الکترونیک مورد توجه قرار گرفته است. شکی نیست که این منابع به نشان دادن اینکه پوشش رسانه های غربی از رویدادهای مربوط به اسرائیل مغرضانه است کمک می کنند.

در اینجا 10 نمونه وجود دارد که شواهد قانع کننده ای از جانبداری رسانه های غربی نسبت به طرف "اسرائیلی" ارائه می دهد:

1- استفاده از زبان

رسانه‌های غربی عادت کرده‌اند از زبانی استفاده کنند که به نفع «اسرائیل» است و فلسطینی‌ها را از انسانیت خارج می‌کند. به عنوان مثال، سربازان اسرائیلی اغلب به عنوان "نیروهای دفاعی اسرائیل" نامیده می شوند، در حالی که مبارزان مقاومت فلسطینی "تروریست" خوانده می شوند. این زبان، درگیری را به عنوان یک جنگ یک طرفه، جنگ علیه «تروریست‌ها»، به جای یک درگیری پیچیده بین دو ملت با حقوق برابر، تقلیل می‌دهد.

مطالعه ای که توسط سازمان انصاف و دقت در گزارش (FAIR) در سال 2014 انجام شد، نشان داد که نیویورک تایمز از واژه «تروریست» برای توصیف فلسطینی ها 13 برابر بیشتر از واژه «افراطی» استفاده می کند.

2- پوشش رویدادهای خشونت آمیز

رسانه های غربی پوشش بیشتری از قربانیان «اسرائیلی» دارند و کمتر قربانیان فلسطینی را پوشش می دهند. در جریان جنگ غزه در سال 2014 میلادی نیویورک تایمز 22 مقاله با عنوان اسرائیلی در عنوان اصلی و 13 مقاله با کلمه فلسطینی در عنوان اصلی منتشر کرد. این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان ملل، حداقل 2189 فلسطینی در طول جنگ کشته شدند، در حالی که این آمار برای اسرائیل 73 بود.

همچنین مطالعه ای که توسط Media Tenor در سال 2017 انجام شد نشان داد که رسانه های آلمانی در مقایسه با قربانیان فلسطینی در طول جنگ غزه در سال 2014 پوشش بسیار بیشتری از قربانیان "اسرائیلی" ارائه کردند.

3- نادیده گرفتن زمینه

رسانه‌های غربی هنگام پوشش مناقشه اسرائیل و فلسطین، زمینه را نادیده می‌گیرند. هنگام گزارش حملات فلسطینی‌ها، رسانه‌ها اغلب از اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل و خشونت و تبعیض‌هایی که فلسطینیان روزانه با آن مبارزه می‌کنند، کوتاهی می‌کنند.

در مطالعه ای که توسط پروژه تحقیقاتی و اطلاعاتی خاورمیانه (MERIP) در سال 2019 انجام شد، ثابت شد که نیویورک تایمز و واشنگتن پست در 90 درصد پوشش خود از حملات فلسطین، زمینه اشغال "اسرائیل" را حذف می کنند.

4- تمرکز بر کلیشه های منفی فلسطینی

رسانه‌های غربی بر کلیشه‌های منفی درباره فلسطینی‌ها تمرکز می‌کنند، مانند خشونت و غیرمنطقی بودن فلسطینی‌ها.

فلسطینی ها اغلب به عنوان وسواس مرگ و شهادت نشان داده می شوند، در حالی که اسرائیلی ها زندگی دوست، صلح دوست و منطقی به تصویر کشیده می شوند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ توسط دانشگاه لستر انجام شد، بیان کرد که رسانه‌های بریتانیا، فلسطینی‌ها را خشن‌تر و غیرمنطقی‌تر از «اسرائیلی‌ها» معرفی می‌کنند.

5- دادن زمان بیشتر به صداهای اسرائیلی

رسانه های غربی بیشتر از صداهای فلسطینی به صداهای «اسرائیل» زمان می دهند.در طول جنگ غزه در سال 2014، نیویورک تایمز 14 سرمقاله از نویسندگان «اسرائیلی» و تنها دو مقاله از نویسندگان فلسطینی منتشر کرد.

مطالعه‌ای که توسط کمیته ضد تبعیض آمریکایی-عربی (ADC) در سال 2019 انجام شد، بیان کرد که رسانه‌های آمریکایی در اعتراضات غزه در سال 2018 زمان بیشتری را به مقامات «اسرائیلی» نسبت به مقامات فلسطینی اختصاص دادند.

6- نادیده گرفتن روایات فلسطینی

رسانه‌های غربی گزارش‌های فلسطینی‌ها از درگیری‌ها را نادیده می‌گیرند. وقتی گزارشی از تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها توسط اسرائیل گزارش می‌شود، رسانه‌ها اغلب از مصاحبه با خانواده‌های آواره فلسطینی کوتاهی می‌کنند.

مطالعه‌ای که توسط Media Tenor در سال 2017 انجام شد، بیان کرد که رسانه‌های آلمانی در 90 درصد پوشش‌های خود از درگیری اسرائیل و فلسطین، روایت‌های فلسطینی را نادیده گرفتند.

7- تجلیل از ارتش اسرائیل

رسانه های غربی ارتش اسرائیل و تسلیحات آن را تمجید می کنند و نیروی هوایی اسرائیل اغلب به عنوان یکی از قدرتمندترین نیروهای هوایی در جهان معرفی می شود.

مطالعه‌ای که توسط مرکز بین‌المللی رسانه، مشارکت و توسعه (CIMED) در سال 2019 انجام شد، نشان داد که رسانه‌های بریتانیایی در 80 درصد پوشش‌های خود از مناقشه «اسرائیل» و فلسطین، ارتش «اسرائیل» را تحسین کردند.

8- شیطان جلوه دادن مقاومت فلسطین

رسانه های غربی تصویر مقاومت فلسطین را تحریف می کنند و اغلب مبارزان فلسطینی را تروریست، غیرمنطقی و تشنه به خون معرفی می کنند.

این همان چیزی است که در مطالعه‌ای که در سال 2018 توسط دانشگاه وست‌مینستر انجام شد، بیان شد که رسانه‌های انگلیسی در 90 درصد پوشش‌های خود از مناقشه «اسرائیل» و فلسطین، مقاومت فلسطین را شیطانی جلوه می‌دهند.

9- ترویج تبلیغات اسرائیل

رسانه‌های غربی تبلیغات اسرائیل را ترویج می‌کنند و اغلب گزارش‌هایی در مورد پذیرش ادعاهای اسرائیل در مورد دفاع از خود را بدون بررسی انتقادی منتشر می‌کنند.

این همان چیزی است که مطالعه‌ای که توسط Media Tenor در سال 2017 انجام شد، نشان داد که رسانه‌های آلمانی به طور منظم در 80 درصد پوشش‌های خود از مناقشه «اسرائیل» و فلسطینی تبلیغات «اسرائیل» را تبلیغ می‌کنند.

10- نادیده گرفتن نقض حقوق بشر اسرائیل

رسانه های غربی نقض حقوق بشر توسط اسرائیل را نادیده می گیرند و عمداً چیزی در مورد نقض حقوق فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه ذکر نمی کنند.

مطالعه ای که توسط دیده بان حقوق بشر در سال 2019 انجام شد، بیان کرد که رسانه های آمریکایی در 70 درصد پوشش خود از درگیری اسرائیل و فلسطین، نقض حقوق بشر اسرائیل را نادیده گرفته اند.

توجه به کمبود گزارش های بی طرفانه در مورد مسئله فلسطین واقعاً ناامید کننده است. در یک درگیری پیچیده و ریشه ای مانند این، نمی توان اهمیت روزنامه نگاری منصفانه و عینی را نادیده گرفت. متاسفانه رسانه های غربی اغلب تمایل دارند روایتی یک طرفه ارائه کنند. این امر مانع از هرگونه امکان گفتگوی ثمربخش یا پیشرفت ملموس به سوی صلح می شود.

فقدان گزارش‌های متوازن نه تنها کلیشه‌ها و تصورات غلط را تداوم می‌بخشد، بلکه چشم‌انداز یک راه‌حل عادلانه را نیز تضعیف می‌کند. ضروری است که روزنامه‌نگاران مسئولیت اخلاقی خود را با ارائه پوشش جامع و بی‌طرفانه انجام دهند که باعث درک و همدلی می‌شود و در نهایت به آگاهی بیشتر درباره این درگیری طولانی مدت کمک می کند.

اخبار مرتبط

 

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید