امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277541
۱۱۹۴
۱
۰
نسخه چاپی

اعتیاد در کودکان | اعتیاد به مواد مخدر در کودکان، مسئله ای عجیب اما شایع!

اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر اینکه باعث آسیب رساندن به خود شخص می شود بر خانواده ی شخص نیز تاثیر می گذارد، در این بین آسیب پذیر ترین افراد فرزندان و کودکان هستند.

اعتیاد در کودکان

اعتیاد در کودکان

در این بخش از مجموعه مجله سلامت حقوق نیوز به بررسی اعتیاد در کودکان پرداخته می شود.

متاسفانه در جامعه امروزی شاهد کودکانه شدن اعتیاد به ویژه در سکونتگاه های فقیرنشین هستیم. این جمله به این معنی است که توزیع و مصرف مواد مخدر و محرک به ویژه در سکونتگاه های فقیرنشین از نابود کردن زنان و مردان این سرزمین عبور کرده و حالا قربانیان کوچک­‌تری دارد.

علائم و نشانه های اعتیاد در کودکان

کودکانی که دارای این مشخصه‌های جسمی و روانی هستند، می‌توانند مشکوک به مصرف مواد مخدر باشند.

• مشخصه های جسمی: کبودی صورت و بدن، رنگ پریدگی، خس خس سینه، سوءتغذیه، گرفتگی صدا، اسپاسم عضلانی مخصوصا در نوزادان، تغییر حالت چشم‌ها، بدن درد و غیره.

• مشخصه های روانی: عدم تمرکز، توهم، بی‌خوابی، خواب زیاد، بی‌قراری، بی‌اشتهایی، پرخاشگری، بروز حالت­‌های تغییرخلق در کودک از جمله بیش فعالی، کناره‌گیری و انزوا و غیره متفاوت با خلق گذشته او.

دلایل اعتیاد به مواد مخدر در کودکان

برخی از دلایلی که باعث اعتیاد در  کودکان می شود شامل موارد زیر است:

ویژگی‎های کودک

• کار کودک: بعضا والدین برای نگه داشتن نوزادان و کودکانی را که به سر کار برده می شوند، به آن ها مواد مخدر می‎دهند و یا محیط کار فضایی برای تبادل مواد در اختیار کودک قرار می‎دهد.

• تجربه و لذت سرخوشی و کنجکاوی: بیش‌تر مواد احساس خوشایند کاذبی در فرد ایجاد می‌کنند. به دنبال سرخوشی، بسته به نوع مواد، تاثیرات دیگری در بدن فرد مصرف‌کننده، ظاهر می‌شود. از سویی کودک توانایی آینده­‌نگری در مورد مضرات مواد را ندارد و لذا در معرض مواد ممکن است به خاطر لذت در لحظه به مصرف آن بپردازد.

• حس بهتر بودن: افرادی که از فشارهای اجتماعی، استرس و افسردگی رنج می‎برند، برای کاهش این رنج به مصرف مواد روی می‎آورند. استرس می‎تواند نقش مهمی در آغاز مصرف، ادامه‎ی مصرف و بازگشت به مصرف دوباره در افرادی که ترک کرده‌اند، داشته باشد.

اعتیاد در کودکان

ویژگی های والدین

• اعتیاد والدین: اگر پدر یا مادر و یا هردو آن‎ها مصرف کننده مواد باشند، احتمال الگوبرداری کودک و یا استفاده‎ی اجباری در مصرف توسط والدین برای سواستفاده از کودک وجود دارد. اعتیاد مادر تاثیرگذاری بسیار زیادی بر در خطر اعتیاد بودن کودکان دارد.

• بی‌کاری والدین: اگر والدین بی‌کار باشند، به‎دلیل نرخ بالای مصرف مواد در محلات حاشیه؛ ممکن است از کودک برای جابه‎جایی مواد مخدر سواستفاده کنند.

• پایین بودن سطح تحصیلات و یا ناآگاهی والدین: ممکن است کودک و یا نوجوان به سمت سوءمصرف مواد برود و والدین به دلیل عدم آگاهی نسبت به مواد و نشانه­‌های آن نتوانند این موضوع را به موقع تشخیص داده و پیشگیری های لازم را به عمل بیاورند.

ویژگی‎های محیط

• محله: فراگیری معضل اعتیاد در محله و حضور دائم افراد فروشنده یا مصرف کننده می‎تواند بر سوءاستفاده کودک از مواد مخدر تاثیر بگذارد.

• وجود پاتوق اعتیاد: در محلات حاشیه شهر، وجود پاتوق اعتیاد که می‌تواند منجر به سواستفاده از کودک شود و یا پاتوق بودن خانه کودک که می‌تواند سبب اعتیاد وی به بخور مواد مخدر شود، از ویژگی‌های نامطلوب محیط محسوب می‌شود.

• نبود فضای پیشگیری: در محلات معضل‎خیز به علت محرومیت این مناطق و عدم رسیدگی کافی به شرایط آن‎ها، فضاهای ورزشی و یا فرهنگی- هنری برای پیشگیری از اعتیاد کودکان وجود ندارد.

• گروه همسالان: در محلات معضل‎خیز کودکان در مواردی برای کنجکاوی و گاه برای پذیرفته شدن در گروه همسالان و یافتن هویت مورد تأیید دوستان، به سوءمصرف مواد و یا بزهکاری روی می‎آورند.

• نبود محیط امن و شاد برای برون ریزی احساسات: در محلات پرمعضل، نبود محیطی امن که نیاز به شادی کودک را تامین کند و یا این واقعیت که محیطی برای برون‎ریزی احساسات کودکان وجود ندارد؛ سبب سرخوردگی و آسیب ناشی از این سرکوب احساسات می‎شود که می‎تواند به سوءمصرف مواد توسط کودکان بیانجامد.

• متناسب نبودن آموزش با سطح معضل: در محلات حاشیه، برخی از کودکان به دلیل نداشتن اوراق هویت و یا مسائل ناشی از فقر از تحصیل محروم می‎مانند و همین امر باعث می‎شود که از آموزش‎های ابتدایی نیز محروم شوند. همچنین آموزش در این محلات متاسفانه در سطح معضل اعتیاد در این محلات نیست و کودکان آموزش‎های کافی را نمی‎بینند و یا کودکان دچار معضل اعتیاد از ادامه تحصیل محروم می‎گردند.

اعتیاد در کودکان

درمان کودکان معتاد

خوشبختانه درمان اعتیاد در دوران کودکی نسبت به بزرگسالی با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود. زیرا کودکان و نوجوانان پس از ترک با وسوسه کمتری مواجه می‌شوند به همین خاطر عود بیماری و بازگشت به اعتیاد پس از درمان با احتمال کمتری اتفاق خواهد افتاد. البته درمان موفقیت آمیز کودکان معتاد تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که آن‌ها از محیط‌های آلوده قبلی جدا شده و به آنجا برنگردند.

با وجود آنکه کودکان برای ترک اعتیاد نیازمند فضاهای مخصوص به خود هستند اما در کل کشور کمپ و مراکزاعتیادی که به طور تخصصی متعلق به این گروه سنی باشند انگشت شمار هستند. معمولا برای کودکانی که دچار اعتیاد می‌شوند از همان روش‌های دارویی مثل درمان با متادون که در بزرگسالان به کار می‌رود استفاده می‌شود.

درمورد کودکان مساله‌ای که از درمان اهمیت بیشتری دارد، مقوله پیشگیری است. بسیار اهمیت دارد که کودک از محیط‌های آسیب زا دور شود و تحت مراقبت افراد واجد شرایط قرار بگیرد چرا که در اکثر موارد کودک توسط اطرافیان که خود مصرف کننده مواد هستند به اعتیاد کشیده می‌شود. برای اینکه در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید و به طور دقیق تری با روش های درمانی و طرز برخورد با کودکان معتاد آشنا شوید کمک گرفتن از یک درمانگر و مشاوره ترک اعتیاد می‌تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد.

  • منبع
  • هنر زندگی
  • جمعیت امام علی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید