امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277495
۳۱۷۲
۳
۰
نسخه چاپی

قانون دارما | با قوانین دارما آشنا شوید!

قانون دارما در واقع زیر مجموعه و مکمل قانون کارما می باشد و ارتباط زیادی باهم دارند.

دارما

دارما

قانون دارما در واقع زیر مجموعه و مکمل قانون کارما می باشد و ارتباط زیادی باهم دارند. قانون دارما در فرهنگ لغت به معنای محافظت کردن می باشد یعنی هر فردی باید مراقب و مواظب باشد.

قانون دارما در واقع به این معناست که فرد به خودخواهی های خودش پایان دهد و ادعا های خودش را نسبت به دیگران کاهش دهد. و همچنین با طبیعت همسو شود. ترکیب قانون دارما و کارما با هم یک قدرت عجیب و فوق العاده ای می شوند که اگر همه ی آدما بتوانند به آن عمل کنند و به وسیله این دو قانون پیش بروند و به دیگران خدمت و خوبی کنند و ادعای زیاد از حد خودشان را کنار بگذارند جهان یک رنگ و بوی دیگری به خودش می گیرد و زیبا تر می شود.

منظور از خدمت کردن به مردم در این قانون به این معنا نیست که حتما فرد باید یک کار بزرگ در حق دیگران انجام دهد بلکه این خدمت گزاری و کمک کردن به دیگران را نیز می توان از کارهای کوچک هم مثل کمک به سالمندان، غذا دادن به حیوانات و پرندگان و … نیز انجام دهند.

قانون دارما بر این باور است که افراد بتوانند در جامعه مفید واقع شوند و به دیگران کمک کنند و سودی برای یکدیگر داشته باشند و همین کمک و خدمت گزاری همه جانبه است که می تواند روی زندگی همه ی افراد اثربخش باشد. زمانی که شما به کسی کمک می کنید و مشکلی از فردی را حل می کنید این حس آنقدر برای شما زیباست که بعد از انجام این کار دوست دارید دوباره برای دیگران مفید واقع شوید. پس سعی کنید برای مفید واقع شدن از کارهای کوچک شروع کنید تا با تجربه کردن حس های قشنگ این کارهای کوچک کم کم به کارهای بزرگ تر تبدیل شود و حس های خوب شما بیشتر شود.

این قانون بیانگر این است که همه ی آدم ها در برابر یکدیگر مسئول و موظف هستند و هر کس باید وظیفه ی خودش را به خوبی در این دنیا انجام دهد و منتظر بازخورد آن باشد. زیرا طبق نظریه دارما هیچ کاری در جهان آفرینش بدون بازخورد نیست و هرکسی نتیجه رفتار ها و کارهای خود را می بیند و چه خوب است اگر همه ی آدم ها نسبت به یکدیگر مهربان باشند و مدام در حال خوبی و کمک کردن به دیگران باشند تا جهان سرشار از خوبی و نیکی شود و تمام بدی های دنیا از بین برود.

قانون دارما را می توان در سه چیز خلاصه کرد که عبارتند از:

1. کشف کردن ضمیر راستین خود

2. استعداد های خود را نمایان کردن و باور به اینکه انسان اشرف مخلوقات است و می تواند بیشتر از هرچیز دیگری به دیگران خوبی و نیکی کند.

3. خدمت کردن به انسان ها و پرسیدن این سوال که چگونه می توانم به دیگران خدمت کنم؟ تلاش زیاد برای خدمت به دیگران.

تفاوت قانون دارما و کارما

بیشتر مردم با قانون کارما آشنا هستند و نام آن را چندین بار در طول زندگی خود شنیده‌اند. کارما قانونی است که در فرهنگ غربی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و دیگر مورد قبول اکثریت مردم واقع شده است، اما برعکس کارما، کمتر افرادی پیدا می‌شوند که از قانون دارما اطلاعات کافی داشته باشند.

دارما یک فلسفه مهم شرقی است که به نوعی ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ با کارما دارد. به منظور اینکه بهتر بتوانید این دو کلمه را متوجه شوید و قادر به تفکیک این دو از یکدیگر باشید به توضیحات زیر توجه کنید:

کارما

کارما به اعمالی گفته می‌شود که شخص در رابطه با دارما انجام می‌دهد و به عبارت دیگر به بدهی ناشی از اعمال بد نیز گفته می‌شود.

دارما

دارما به وظیفه ما در این زندگی گفته می‌شود و به زمان تولد و محل زندگی شما بستگی دارد، یعنی هر آنچه شما می‌توانید به منظور تأثیرگذاری بیشتر بر اطرافتان انجام دهید.

به تعبیر دیگر دارما را می‌توان وظیفه مادام العمر یک شخص و کارمای او دانست، همچنین به مراحلی که فرد باید برای به اتمام رساندن وظیفه خود انجام دهد نیز گفته می‌شود.

دارما در واقع همان هدف شما در زندگی است و به کاری گفته می‌شود که شما باید در زندگی انجام بدهید، در حالی که کارما نتیجه کاری است که شما انجام داده‌اید. هدف از دارما همیشه به دستیابی به  یک اتحاد بین روح و واقعیت اصرار دارد وبه ما یک قانون رفتاری را پیشنهاد می‌کند که هدف آن رساندن ما به شادی‌های دنیوی و سعادت اخروی است.

فرهنگ هندوئیسم مفهوم تناسخ را قبول دارد و بر این باور است که آنچه وضعیت یک فرد را در زندگی بعدی مشخص می‌کند همان کارما و اقدامات انجام شده او در این دنیا است. برای دستیابی به کارما خوب لازم است تا زندگی خود را مطابق با دارما پیش ببریم، که شامل انجام کارهایی می‌شود که ما به منظور رفاه خود و یا کمک به دیگران انجام می‌دهیم. در واقع دارما مانند یک هنجار کیهانی می‌ماند که اگر فردی با این هنجار مخالف باشد منجر به ثبت کارمای بد برای او می‌شود، پس با توجه به این حرف نتیجه می‌گیریم که دارما با توجه به کارما در آینده یک فرد اثر می‌گذارد.

چه عواملی شما را تبدیل به یک فرد دارمیک می‌کند؟

هر چیزی که به انسان کمک کند تا به خدا برسد نوعی دارما محسوب می‌شود و هر چیزی که مانع رسیدن انسان به خدا شود، آدارما نام دارد. طبق گفته‌های بهاگاوات پورانا زندگی صالح یا قدم گزاشتن در یک مسیر دارمی دارای چهار جنبه است:

• ریاضت (شیر)

• پاکی (شاوچ)

• شفقت (دایا)

• راستگویی (ساتیا)

همچنین برخلاف زندگی “دارمیک” داشتن یک زندگی ناهنجار یا ناعادلانه هم دارای سه رذیلت اخلاقی است:

• غرور (آهنکار)

• تماس (سانگ)

• مستی (مادیا)

ماهیت دارما و یک فرد دارمیک در داشتن قدرت‌های معنوی ویژه‌ای نهفته است. شما با رعایت قواعد گفته شده در بالا می‌توانید به یک فرد دارمیک تبدیل شوید.

 چرخ دارما

چرخ دارما یا چاکرا دارما در زبان سانسکریت یکی از قدیمی‌ترین نمادهای آیین بودا است که در سرتاسر کره زمین از آن به عنوان نشان آیین بودا استفاده می‌شود. همانطور که یک صلیب نماینده و مظهر مسیحیت است یا ستاره داوود نماد یهودیت است، چرخدار دارما نیز نماینده و معرفی کننده آیین بوداست. چرخ دارما چرخ ارابه‌ای می‌باشد که تعداد پره‌های آن اغلب با هم متفاوت است و می‌تواند به هر رنگی باشد، اما اغلب به رنگ طلایی است.

چرخ دارما از سه قسمت اساسی تشکیل شده است: توپی، لبه، پره‌ها

در طول قرن‌ها و سال‌ها معلمان و مذهبیان معانی متنوعی را برای این قسمت‌ها به مردم ارائه داده‌اند:

• دایره یا همان شکل گرد چرخ، نشان‌دهنده کمال در دارما است که توسط بودا تعلیم داده می‌شود.

• نماد دوم یا همان لبه چرخ، نشان‌دهنده تمرکز حواس و مراقب بودن است.

• نماد سوم یا همان پره‌ها بسته به تعداد آن‌ها مفاهیم مختلفی دارند.

دارما

10 قانون چرخ دارما

• صبر (دهریتی): سعی کنید تا با حفظ کردن آرامش درونی خود ایمن بمانید.

• بخشش (کشما): رها کردن چیزهایی که لزوماً به درد شما نمی‌خورند.

• تقوا یا خویشتنداری (داما): دانستن اینكه بهترین اتفاقات به سراغ کسانی می‌روند که مدتهاست در انتظارند.

• صداقت (asteya): این بخش بیشتر در ارتباط با عدم سرقت و دزدی نکردن است و می‌گوید که آنچه را که متعلق به شما نیست را نگیرید.

• تقدس (شاوچ): حفظ پاکیزگی در ذهن، بدن و روح.

• کنترل حواس و احساسات (indraiya-nigrah) : فواید مدیتیشن به کنترل گرفتن نیروی زندگی.

• دلیل (dhi): اگر به واسطه دلیل زندگی خود را همواره هدایت کنید در نهایت منجر به دستیابی شما به موفقیتی بزرگ خواهد شد.

• دانش یا یادگیری (vidya): کسب و به دست آوردن مهارت قابل توجه بر اساس توانایی‌های شما و استفاده از آن در جهت درست، گامی بزرگ است که شما را به سوی موفقیت هدایت می‌کند.

• راستگویی (ساتیا):درک این موضوع که راستگویی بالاترین نتیجه را برای شما و دیگران به ارمغان می‌آورد.

• عدم وجود خشم (krodha): خشم راه عاملی می‌داند که به موجب آن هدایت کردن زندگی در جهتی مثبت و قدرتمند را مسموم می‌کند.

  • منبع
  • دکتر ویز
  • فرح شیردل

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید