امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275484
۱۹۰۹
۱
۰
نسخه چاپی

لوکوربوزیه | اصول معماری لوکوربوزیه | آثار مهم لوکوربوزیه

لوکوربوزیه معمار، طراح، شهرساز، نویسنده و نقاش سوئیسی بود.

لو کوربوزیه

لوکوربوزیه به عنوان یکی از اولین پیشگامان معماری مدرن و سبک بین‌المللی مشهور است.

لوکوربوزیه

لوکوربوزیه از جمله افراد بسیار مهمی است که جامعه معماری دنیا به خوبی با وی آشنا هستند. وی یکی از پیشگامان سبک معماری مدرنی بود که هم اکنون در زندگی خود شاهد آن هستیم. وقتی لو کوربوزیه روی کار آمد و سبک جدید معماری را به همگان نشان داد، ارزش تزیینات داخلی در بناها کاهش پیدا کرد.

در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۶، هفده پروژه لوکوربوزیه در هفت کشور در فهرست سایت‌های میراث جهانی یونسکو به عنوان آثار معماری لوکوربوزیه، به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شدند.

دوران کودکی و نوجوانی لو کوربوزیه

شارل ادوارد ژانره که بعدها نام مستعار لو کوربوزیه را برای خود برگزید، در ۶ اکتبر سال ۱۸۸۷ در کشور سوییس به دنیا آمد. شارل نام مستعار لوک وربوزیه را به این دلیل برای خود انتخاب کرد که شکل ظاهری اش شبیه به کلاغ بود! شارل در دوران نوجوانی علاقه ی بسیار زیادی به هنرهای بصری داشت و در این دوران نزد شخصی به نام چارلز لپلاتنیه، که معلم یکی از مدارس محلی بود و در پاریس به تحصیل پرداخته بود، به خواندن مباحث هنری مشغول شد.

شارل فقط ۱۸ سال داشت که تصمیم گرفت، یک سفر به دور اروپا برود و تا با گردش در آن ها، با آثار هنری مختلف در کشورهای متفاوت آشنایی پیدا کند. در این دوران بود که نزد شخصی به نام آگوست پره در شهر پاریس مشغول به کار کردن شد. پس از آن نزد پیتر برنز مراجعه کرد و در شهر برلین به تحصیل و کار کردن  پرداخت.

لوکوربوزیه | اصول معماری لوکوربوزیه | آثار مهم  لوکوربوزیه

فعالیت حرفه ای لوکوربوزیه

شارل نخستین طراحی خود را در خانه ی شخصی خویش به اجرا در آورد. سبک های کاری که در آن زمان کار می کرد، بر اساس طبیعت کوه های منظره ی آن منطقه ساخته شده بود. او برای معماری ساخته های خویش بام هایی مسطح خلق می کرد و بر روی بام به ایجاد فضای سبز می پرداخت. ستون های ساختمان را طوری پی ریزی می کرد که از روی زمین بلند شوند و پنجره هایی طولانی را در سر تا سر خانه ایجاد می کرد. پلان و نمای ساخته های وی نیز آزاد بودند و استفاده از کنسول در معماری های لو کوربوزیه رایج بود.

شارل ادوارد ژانره در کارهای نخست خویش تمام سعی خود را کرد تا مفهوم واقعی انبوه سازی را در آن کارها به اجرا در آورد و دستاوردی که موفق شد آن را به دست آورد، نیز طرح دومینو بود که در سال ۱۹۱۵ به طراحی آن پرداخت. در حقیقت دومینو نخستین ساختمانی بود که شارل ادوارد ژانره به طراحی آن پرداخت و اسکلت ساختمانی که بنا کرده بود را بر روی بتن مسلح کرده بود.

لو کوربوزیه تمام تلاش خود را می کرد تا در ساخته ها و طراحی های خویش نهایت استفاده را از سقف و ستون و کف و راه پله به کار گیرد. وی هم چنین از ستون ها برای سازه های خویش استفاده می کرد، چرا که اعتقاد داشت با استفاده از این ستون ها می توان پلانی آزاد از بنا را فراهم کرد. ثابت بودن طرح دومینو باعث می شد تا بتوان ساخت آن را به سادگی تکرار کرد.

لو کوربوزیه در طرح‌های خود بسیار تحت تأثیر فضای کلی شهری و سیستم شهرنشینی منطقه به منطقه بود که به کارش جذابیت بالایی می‌بخشید. او همچنین عضو انجمن بین‌المللی معماران مدرن شد. او یکی از اولین کسانی بود که در زمان خود تأثیر ماشین را، انباشتگی انسان‌ها بیان کرد! او این مطلب را چنین توضیح می‌داد که در آینده، شهرها حاوی آپارتمان‌ها و ساختمان‌های بزرگی خواهند شد که هر کدام به‌طور مجزا، گویی در کنار بقیه پارک شده‌اند.

تئوری‌ها و طرح‌های لو کوربوزیه خصوصاً توسط صنف ساختمان سازان کاملاً مورد قبول قرار می‌گرفت، چنان‌که لو کوربوزیه می‌گفت: به‌طور قانونی تمام ساختمان‌ها باید سفید باشند؛ و دیگر معماران از این گفته پیروی می‌کردند و از هر گونه تزئینی به شدت انتقاد می‌کردند.

لو کوربوزیه از ترکیب‌های بزرگ منظم در شهرها همواره با عبارت‌های خسته‌کننده و ناهماهنگ با افراد پیاده در شهر، یاد می‌کرد. پلان شهری برزیل نیز بر همین ایده‌های او بنا شده بود. آخرین آثار لو کوربوزیه بیان‌کنندهٔ یک برداشت پیچیده از فشارهای مدرنیته در زمان خود بودند ولی در عین حال طراحی‌های معماری شهری او دارای حالت استهزا و انتقادی هستند.

لوکوربوزیه | اصول معماری لوکوربوزیه | آثار مهم  لوکوربوزیه

تجربه ی نویسندگی لوکوربوزیه

جالب است بدانید که یکی دیگر از هنرهای این معمار و شهرساز سوییسی، نویسندگی بود. به طوری که برخی از کتاب های وی از جمله مهم ترین آثار در زمینه ی کاری معماری هستند و هم اکنون نیز در دانشگاه ها و کالج های معتبر جهان تدریس می شوند.

از جمله مهم ترین آثار لو کوربوزیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. به سوی معماری

2. تجزیه و تحلیل لو کوربوزیه

3. زیبایی شناسی معماری

4. منشور آتن

5. به سوی یک معماری نوین (بینش مدرن در معماری)

6. شهر آینده (بینش مدرن در شهرسازی)

به سوی یک معماری نوین: این کتاب که در سال ۱۹۲۳ نوشته شد، به شدت نظرات خوانندگان را به معماری مدرن جلب کرد. لو کوربوزیه در این کتاب سعی کرده تا کار معماران و بناها را با مهندسین مکانیک مقایسه کند و بیان می کند که معماری هنوز در همان جایگاه قدیمی خودش باقی مانده و دچار هیچ گونه پیشرفتی نشده است.

وی در بخشی از کتاب به بررسی اتومبیل، قطار، کشتی و هواپیما می پردازد و بیان می دارد که سیر تحول مکانیک باعث بروز چنین وسایلی شده است، اما ثابت بودن اصول معماری باعث شده تا پس از سالیان دراز هنوز هم از دستورهای قدیمی برای ساخت بناها استفاده شود.

لو کوربوزیه

اصول لوکوربوزیه

در زمینه معماری لو کوربوزیه خانه را به عنوان ماشینی برای زندگی عنوان کرد، همانگونه که اتومبیل ماشینی برای حرکت است. وی پنج اصل را در ساختمان‌های مدرن معرفی کرد که عبارتند از:

1. ستون‌ها ساختمان‌ها را از روی زمین بلند می‌کنند.

2. بام مسطح و باغ روی بام

3. پلان آزاد

4. پنجره‌های طویل و سرتاسری

5. نمای آزاد، کف‌ها و دیوارها به صورت کنسول

لو کوربوزیه از یک شبکه مدولار با تناسبات طلایی برای طراحی پلان و نما استفاده می‌کرد و تناسبات و اندازه‌های بدن انسان را طبق مدل خودش درطراحی بکار می‌برد. کالین رو در مقاله‌ای با عنوان ریاضیات ویلای ایده آل در سال ۱۹۴۷ شباهت‌های بین قسمت‌های فضایی یک ویلای پالادیو را با سازه شبکه‌ای یکی از ویلاهای لو کوربوزیه نشان داده است. گرچه هردو ویلا سیستم تناسب دهنده مشابهی دارند و از یک نظم ریاضی عالی پیروی می‌کنند، اما ویلای پالادیو شامل فضاهایی با اشکال ثابت و روابط متقابل هماهنگ است در حالیکه ویلای لو کوربوزیه، از طبقات افقی شامل فضاهای آزاد که توسط کف و سقف تاوه‌ای تعریف می‌شوند، ساخته شده است.

 لو کوربوزیه

آثار مهم  لوکوربوزیه

• موزه ملی هنر غرب توکیو

• 1912 - ویلای ژانره، فرانسه

• 1928 - ویلا ساووا، فرانسه

• 1931 - کاخ شوروی، روسیه

• 1938 - آسمانخراش کارتسین، ایالات متحده

• 1948 - خانه کراتکت، آرژانتین

• 1952 - ساختمان سازمان ملل، ایالات متحده

• 1954 - عبادت گاه رونشام، فرانسه

• 1956 - موزه احمدآباد، هندوستان

• 1956 - مجموعه ورزشی صدام حسین، عراق

• 1957 - موزه ملی هنر غرب، ژاپن

• 1960 - دیر سنت ماری، فرانسه

• 1958 - نمایشگاه فیلیپس بلژیک

• 1961 - مرکز هنرهای بصری کارپنتر دانشگاه هاروارد، ایالات متحده

• 1969 - کلیسای سنت پیر فرمینی، فرانسه

  • منبع
  • پرورش فکر
  • فارسی کد
  • آرل
  • ویکی پدیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید