امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275814
۱۵۷۵
۱
۰
نسخه چاپی

نگهداری برنج در یخچال و فریزر و نکات ضروری آن | مسمومیت با برنج

در کل برای نگهداری برنج پخته یا هر غذای پخته ی دیگر از ظروف دربدار استفاده کنید. از رها کردن برنج پخته به صورت بدون محافظ در یخچال به شدت اجتناب کنید چرا که امکان آلودگی متقاطع آن در اثر تماس با مواد خام مثل میوه ها، سبزیجات، تخم مرغ و غیره وجود دارد

نگهداری برنج در یخچال و فریزر و نکات ضروری آن | مسمومیت با برنج

برنج یکی از غذاهای اصلی تمام مردم جهان و به خصوص ایران است. در اغلب موارد ممکن است میزان برنج پخته شده بیش از میزان مصرفی باشد یا اینکه از ایتدا با این هدف برنج را می پزیم که در چند وعده آن را مصرف کنیم. یکی از سوالاتی که برای بسیاری از ما تاکنون پیش آمده است این است که برنج پخته در یخچال یا فریزر تا چند روز قابل نگهداری است؟

چگونه برنج پخته شده را در یخچال و فریزر نگهداری کنیم؟

1- برنجی که تازه پخته شده محتوای رطوبتی خیلی بالائی دارد و طبق توصیه ی وزارت کشاورزی ایالات متحده، USDA اگر در دمای محیط بیش از دو ساعت نگهداری شود، مکان مناسبی برای رشد باکتری ها می باشد. پس این نکته کلیدی را حتما به خاطر بسپارید. برنج پخته مانند بسیاری از غذاهای پخته دیگر بایستی در خارج از محدوده ی دمائی 63-5 درجه سانتیگراد نگهداری شود. در بالاتر و کمتر از این محدوده ی دمایی مشکلی از نظر رشد باکتری ها وجود ندارد.

مثلا در رستوران ها غذاها همیشه در بالای این دما نگهداری می شوند اما در خانه بایستی سعی کنید خیلی سریع غذا را سرد کنید و از نگهداری طولانی مدت آن در دمای محیط اجتناب کنید.

2- در کل برای نگهداری برنج پخته یا هر غذای پخته ی دیگر از ظروف دربدار استفاده کنید. از رها کردن برنج پخته به صورت بدون محافظ در یخچال به شدت اجتناب کنید چرا که امکان آلودگی متقاطع آن در اثر تماس با مواد خام مثل میوه ها، سبزیجات، تخم مرغ و غیره وجود دارد.

3- حتما برنج را به دور از مواد غذائی خام و در طبقات بالائی یخچال قرار دهید تا از بروز هر گونه آلودگی متقاطع در اثر تماس یا چکیدن قطرات آب از مواد خام و غیره جلوگیری شود.

4- طبق توصیه ی وزارت کشاورزی آمریکا، برنجی که به خوبی پخته شده و در ظروف دربدار یا کیسه های کاملاً بسته نگهداری شده به مدت 4-3 روز در یخچال قابل نگهداری است. با این وجود اگر هر گونه تغییر در بافت، لزج شدن سطح، یا بوی غیر طبیعی در برنج احساس کردید، از مصرف آن اجتناب کنید. به خصوص در مورد برنج هائی که مدت زمانی بیشتر از 2 ساعت در دمای محیط قرار گرفته اند امکان تغییر در بافت و بو بیشتر وجود دارد. خوردن چنین برنجی احتمال بروز مسمومیت را افزایش می دهد.

5- برای استفاده مجدد از برنج پخته شده بایستی آن را به طور کامل گرم کنید. این کار را می توانید پس از ریختن چند قاشق آب در برنج، روی گاز یا در دستگاه ماکروویو ( 4-3 دقیقه ) انجام دهید. برای اطمینان از داغ شدن همه ی قسمت ها حتما هر سی ثانیه یکبار آن را هم بزنید.

6- هرگز از ظروف و ابزارهائی مثل قاشق، کفگیر و غیره که در تماس با مواد خام ( مثل گوشت، میوه، سبزی و غیره ) بوده اند برای گرم کردن و هم زدن برنج استفاده نکنید.

7- از مصرف برنج سرد به خصوص اگر نمی دانید دقیقاً پس از پخت در چه شرایطی سرد شده یا چند روز در یخچال مانده به شدت اجتناب کنید.

8- برای افزایش ماندگاری برنج می توانید پس از سرد کردن آن را در ظروف دربدار یا کیسه های مخصوص فریزر ریخته و حداکثر تا 4-3 ماه فریز کنید. پس از این مدت حتما برنج های مانده در فریزر را دور بریزید.

9- اگر برنجی را از فریزر و یخچال خارج و گرم کردید باقیمانده آن را دور بریزید و هرگز مجددا از آن استفاده نکنید. گرم کردن و سرد کردن متوالی امکان رشد میکرو ارگانیسم ها را افزایش می دهد.

10- هرگز برنج فریز شده را روی کانتر و در دمای محیط به حال خود رها نکنید تا از حالت انجماد خارج شود. به محض خروج از فریزر آن را با یکی از روش های ذکر شده داغ کنید.

مسمومیت با برنج

مسمومیت با برنج اغلب با رشد باکتری به نام باسیلوس سرئوس مرتبط است. این باکتری معمولاً در برنج های خام تشکیل کلونی می دهد. از آنجائی که این باکتری قادر به تولید اسپور می باشد، دماهای پخت را به راحتی تحمل می کند. بهترین دما برای فعال شدن مجدد باکتری و تبدیل شدن از فرم اسپور به فرم فعال دمای اتاق است.

باکتری هایی که عامل مسمومیت غذائی هستند به دو گروه طبقه بندی می شوند، گروه اول زمانی که به بدن انسان می رسند، در روده ی کوچک تولید سم می کنند و علائم آن ها به صورت اسهال، کرامپ های شکمی و حالت تهوع بروز می کند.

گروه دوم باکتری ها زمانی که در ماده ی غذائی هستند تولید سم می کنند. غذاهای نشاسته ای مثل برنج جزء غذاهائی هستند که برای رشد این باکتری ها از قبیل باسلوس سرئوس مناسبند.

علائم مسمومیت با این باکتری ها 30 دقیقه تا 6 ساعت پس از مصرف غذای آلوده بروز می کنند و معمولاً پس از 24 ساعت فروکش می کند. در صورتی که علائمی همچون دل درد، استفراغ، اسهال و تب و لرز پس از مصرف برنج داشتید دچار مسمومیت با این باکتری شده اید. اگر این علائم بیشتر از 48 ساعت طول بکشد یا علائم جدیدی ظاهر شود، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

  • منبع
  • سیب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید