امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276429
۲۱۵۱
۱
۰
نسخه چاپی

اختلال نعوظ در مردان | افزایش سن و اختلال نعوظ در مردان

اختلال نعوظ در مردان | افزایش سن و اختلال نعوظ در مردان

اختلال نعوظ در مردان و افزایش سن

اختلال نعوظ نوعی ناکارآمدی جنسی در مردان است که در آن آلت قادر نیست به حالت نعوظ برسد یا در این حالت باقی بماند. این مشکل باعث عدم رضایت جنسی شده و آزار روانی برای فرد و شریک جنسی او به وجود می آورد.

یکی از بزرگ ترین دغدغه های مردان فعال از لحاظ جنسی از دست دادن نعوظ یا کاهش کیفیت برانگیختگی آلت در هنگام رابطه جنسی است. این مشکل اختلال نعوظ Erectile Dysfunction نامیده می شود. عارضه شل شدن آلت و یا عدم نعوظ در تمام سنین امکان پذیر است اما هر چه سن بالاتر باشد احتمال این مشکل بیشتر می گردد.

اختلال نعوظ در مردان مسن از جمله مشکلاتی است که برقراری رابطه جنسی را برای آن‌ها مشکل می‌کند. اما این مسئله به معنای ناتوانی کامل همه مردان مسن در برقراری رابطه جنسی نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختلال نعوظ در میان مردان مسن امری شایع است. بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه شیکاگو در این مورد انجام شده، نتایج بیانگر این هستند که در میان مردان 50 تا 64  ساله حدود یک سوم از بیماران دچار اختلال نعوظ هستند.

همچنین در میان مردان 65 تا 85 ساله چیزی در حدود 44 درصد از افراد مشکل نعوظ را تجربه می‌کنند. با این حال محققان بر این باورند که اختلال نعوظ در مردان مسن امری اجتناب ناپذیر نیست چرا که بیش از نصف مردان حتی در سنین بالا نیز به آن مبتلا نمی‌شوند و می‌توانند عملکرد جنسی خود را حفظ نمایند.

خبر خوب این است که اختلال نعوظ و دیگر مشکلات جنسی به نظر نمی رسد که دقیقا مرتبط به سن باشد . اغلب دلیل اینکه مردان مسن تر دچار این مشکلات می شوند این است که آنها در معرض شرایطی قرار می گیرند که خطر ابتلا به اختلال نعوظ را افزایش می دهد یا اینکه عادات و شیوه زندگی شخص او را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.

 به عنوان مثال، اگر رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی زیادی داشته باشید، می توانید شانس ابتلا به اختلال نعوظ را با افزایش سن و سایر مشکلات سلامتی را که باعث ایجاد اختلال نعوظ یا بدتر شدن آن می شود کاهش دهید.

دلایل تاثیر افزایش سن بر نعوظ در مردان

نعوظ یک فرآیند پیچیده است که در آن فرایندهای فیزیولوژیکی و روانشناختی با هم عمل می کنند تا آلت تناسلی را در حالت نعوظ قرار دهند. اختلال نعوظ به عنوان مشکل در رسیدن یا حفظ نعوظ برای ارضا کردن رابطه جنسی تعریف می شود.

مطالعات بیانگر این هستند که بیشتر مردان مسن حتی کسانی که طبق تعاریف به اختلال نعوظ مبتلا نیستند نیز پس از 50 سالگی تغییراتی را در فرایند نعوظ مشاهده می‌کنند که زمینه نارضایتی جنسی آن‌ها را فراهم می‌سازد.

افزایش سن به سه دلیل مهم می تواند باعث اختلال نعوظ در مردان به ویژه با افزایش سن شود:

1- مصرف داروهایی با عوارض جانبی اختلال در نعوظ

مردان با افزایش سن به احتمال زیاد برای مدیریت بیماری های زمینه ای از داروها استفاده می کنند. در حالی که این داروها می توانند سلامت کلی آنها را بهبود ببخشند اما برخی از آنها ممکن است علائم اختلال نعوظ را بدتر کنند. آنها می توانند شامل دارو های زیر باشند:

- داروهای ادرار آور
- بیماری پارکینسون
- دارو های شیمی درمانی
- کاهش درد، مانند کدئین و مورفین
- آریتمی قلب یا سایر مشکلات قلبی
- داروهای کاهش فشار خون، مانند تیازیدها، مسدود کننده های بتا

2- ابتلا به برخی بیماری ها که می تواند خطر بروز نعوظ را افزایش دهد.

 افزایش سن به احتمال زیاد موجب برخی بیماری های پزشکی است که می تواند منجر به اختلال نعوذ شود. نمونه هایی از این بیماری ها، عبارتند از:

- چاقی
- دیابت
- کلسترول بالا
- فشار خون بالا
- بیماری های قلبی

این بیماری ها می تواند بر جریان خون یا احساسات عصبی تأثیر بگذارد، که هر دو برای نعوظ لازم هستند. کاهش جریان خون که به عنوان نارسایی عروقی شناخته می شود، یکی از مهمترین دلایل اختلال نعوظ است.

3- کاهش تستوسترون، که ممکن است تحریک جنسی را کاهش می دهد.

تستوسترون هورمونی با چندین عملکرد مهم در بدن است. این هورمون به جنبه های مختلف سلامت جنسی در مردان کمک می کند، از جمله:

- تنظیم میل جنسی
- حفظ بافت هایی که خون را به آلت تناسلی بدن می رسانند.

سطح تستوسترون فرد به طور معمول با افزایش سن کاهش می یابد. حتی می تواند منجر به کاهش میل جنسی شود، که ممکن است به اختلال نعوظ منجر شود. همچنین ممکن است باعث افزایش جای زخم در شبکه وریدهای آلت تناسلی مانع جریان خون در آن قسمت شود.

همچنین اختلال نعوظ می تواند به عادت های زندگی مانند ورزش نکردن منظم مرتبط باشد. به طور خاص، اضافه وزن می تواند به طور قابل توجهی در خطر ابتلا به اختلال نعوظ تأثیر بگذارد. بسیاری از مردان با افزایش سن میزان فعالیت خود را کاهش و وزن خود را افزایش می دهند، که این امر خطر ابتلا به اختلال نعوظ را برای بسیاری از مردان در سنین بالاتر افزایش می دهد.

8 دلیل شگفت آور برای اختلال نعوظ در مردان میانسال

کلسترول بالا

داشتن کلسترول افزایش یافته خطر ابتلا به آترواسکلروز را افزایش می دهد که در آن شریان ها تنگ می شوند و مسدود می شوند و منجر به اختلال جریان خون و در نتیجه ناتوانی جنسی مردان میانسال می شود. وقتی این اتفاق می افتد شریان های آلت تناسلی مرد، از ورود خون کافی برای ایجاد نعوظ جلوگیری می کنند.

افسردگی

افسردگی می تواند عدم تمایل جنسی را ایجاد کند. اگر این اتفاق افتاد به پزشک خود یا به یک روانشناس مراجعه کنید.

سیگار کشیدن

سیگار سبب آسیب رساندن به عروق خونی می شود، از جمله شریانهایی که جریان خون آلت تناسلی را تامین می کنند که می تواند در دستیابی به نعوظ مشکل ایجاد کند.

دوچرخه سواری

ساعت های طولانی در زین بدون تغییر موقعیت می تواند فشارزیادی بر روی اعصاب پروینال و عروق خونی ایجاد کند و موجب آسیب عصبی شود که باعث اختلال در عملکرد نعوظ می شود. برخی از زین ها از بقیه بدتر است. اگر دوچرخه سواری باعث ایجاد علائم سوزن شدن یا بی حس شدن در آلت تناسلی شما شود، موقعیت مکانی خود را تنظیم کرده و با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است نیاز باشد یک زین متفاوت انتخاب کنید..

داروها

اختلال نعوظ می تواند یک اثر جانبی از بسیاری از داروها، از جمله برخی داروهای ضد روان پریشی و داروهای ضد افسردگی، کاهش دهنده کلسترول ، داروهای ضد فشار خون و داروهای صرع.

فشارعصبی

احساس استرس و اضطراب می تواند بر زندگی جنسی شما تاثیر بگذارد شود و شما ممکن است متوجه شوید که نمیتوانید عملکرد خوبی در فعالیت های جنسی خود داشته باشید. اضطراب یک علت شایع مشکلات نعوظ است.

دیابت

دیابت خطر عوارض نعوظ را سه برابر با اثرات آن بر عصب و عروق خونی افزایش می دهد.

بیماریpeyronie

این بیماری منجر به انحنای آلت تناسلی به علت یک ناحیه سخت از بافت اسکار است که باعث ایجاد درد در هنگام بروز نعوظ می شود.

اختلال نعوظ در مردان | افزایش سن و اختلال نعوظ در مردان

درمان اختلال نعوظ در مردان ناشی از افزایش سن

عادات سالم

تغییرات سبک زندگی زیر ممکن است به درمان یا جلوگیری از اختلال نعوظ کمک کند:

- ترک سیگار و الکل
- بهبود عادت های خواب
- انجام ورزش بدنی منظم
- داشتن یک رژیم غذایی سالم
- کاهش وزن در صورت اضافه وزن یا چاقی در فرد
- مدیریت هرگونه بیماری زمینه ای، مانند فشار خون بالا یا دیابت

دارو درمانی

علاوه بر اقدامات مربوط به سبک زندگی، پزشکان می توانند داروهای اختلال نعوظ را نیز تجویز کنند. بیشتر آنها برای افراد سالمند مطمئن نیستند، اگرچه یک متخصص پزشکی باید بررسی کند که آیا آنها با سایر داروهایی که فرد مصرف می کند سازگار هستند یا نیستند.  برخی از داروهایی  که پزشک می تواند برای درمان اختلال نعوظ تجویز کند، عبارتند از:

بازدارنده های فسفودی استراز -5

یکی از رایج ترین درمان های پزشکی اختلال نعوظ در افراد سالمند، دسته ای از داروها به نام بازدارنده های فسفودی استراز -5 (PDE 5) هستند. این داروها رگ های خونی را شل و گسترده می کنند و جریان خون به آلت را بهبود می بخشند. طبق یک بررسی در سال 2017، مهارکننده های PDE 5 به طور کلی در سالمندان از جمله مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی بی خطر هستند. با این حال، آنها برای افرادی که نیترات را برای بیماری های قلبی مصرف می کنند مناسب نیستند.

برخی از نمونه های مهارکننده های PDE 5، عبارتند از:

avanafil استندرا
تادالافیل (Cialis)
سیلدنافیل (ویاگرا)
vardenafil لویترا، استاکسین

داروهای تزریقی

آلپروستادیل یک داروی تزریقی یا شیاف آلت تناسلی است که ممکن است برخی از افراد برای رسیدن به نعوظ از آن استفاده کنند. به سرعت رگهای خونی در آلت تناسلی مرد را گسترش داده و به فرد کمک می کند در عرض 8-10 دقیقه نعوظ پیدا کند.

داروهای تزریقی آلپروستادیل، عبارتند از:

ادکس
پروستین VR

آلپروستادیل یکی از نمونه های تزریقی است، اما پزشکان ممکن است از مخلوطی از سه دارو به نام Trimix استفاده کنند که شامل آلپروستادیل، فنتولامین و پاپاورین است. پزشکان همچنین می توانند شیاف تزریقی را که به عنوان سیستم دارویی مجرای ادرار شناخته می شود برای نعوظ تجویز کنند.

جراحی

در اشخاصی که به درمان های قبلی پاسخ نداده اند از اعمال جراحی استفاده می شود مانند پروتزهای آلت ( malleable or semi rigid و inflatable ). پروتز می تواند عارضه های مانند عفونت و عارضه های بعد جراحی و …. داشته باشد.

از جراحی های دیگر جراحی عروق است که بیشتر در افراد جوان غیر سیگاری و نبود بیماری زمینه ای (دیابت) که بیشتر در اثر ضربه دچار اختلالات عروقی و اختلال در خونرسانی به آلت شده اند، استفاده می شود.

مشاوره جنسی

در برخی موارد ممکن است بروز اختلال نعوظ در مردان مسن به مسائل روانشناختی مانند افسردگی یا احساس گناه یا حتی اضطراب ربط داشته باشد. معاینه دقیق پزشک مشخص می کند که ریشه این مشکل کجاست و اگر علت آن روانی باشد، بیمار توسط پزشک به یک روانپزشک ارجاع داده می شود. افراد این تشخیص را نباید به عنوان یک توهین در نظر بگیرند و تحقیقات نشان داده که مشاوره جنسی می تواند به موفقیت درمان کمک کند.

  • منبع
  • هنر زندگی
  • برخط
  • دکتر علی اکبر کرمی
  • پزشکت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید